Adventní chaos u obchoďáků. Pravidla a obchodní centra, která dělají řidičům nejvíc problémů

před 2 měsíci 9

Zácpy na příjezdových komunikacích k obchodním centrům, přetížená parkoviště, brzké stmívání a často nepříznivé počasí. To jsou jen některé z faktorů, které činí předvánoční provoz obzvláště náročným. A vedou bohužel i k řadě dopravních nehod.

"Dopravní nehody v okolí obchodních center mají svá specifika. Většinou se odehrávají při nízkých rychlostech, a tak jsou jejich následky méně vážné. Nejčastěji jde o poškození vozidel – odřeniny, promáčkliny nebo rozbitá zrcátka," popisuje Petr Jedlička, vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České kanceláře pojistitelů (ČKP).

"V některých případech však do hry vstupují i chodci, kteří se kvůli nepozornosti stávají oběťmi lehčích střetů. I když zranění nebývají vážná, mohou pokazit vánoční náladu na dlouhé týdny," dodává Jedlička.

V listopadu a prosinci, se riziko výrazně zvyšuje. Potvrzuje to analýza Portálu nehod, která zahrnuje nehody na parkovištích a výjezdech z patnácti nejfrekventovanějších obchodních center v Česku.

V počtu dopravních nehod u obchodních center je na prvním místě Praha. Nejproblematičtější jsou OC Westfield Chodov, OC Nový Smíchov na Andělu a pražský Zličín, kde se nacházejí dvě velká nákupní centra – HomePark a Metropole.

[chooze:article;value:583965]

​"Řidiči zde často zmatkují, hledají správný výjezd a při nesprávném manévru dochází k nehodám," popisuje Jan Chalas z Portálu nehod situaci u Oc na pražském Chodově s několika rozlehlými garážemi.

Podobné problémy řeší i OC Nový Smíchov, které leží v hustém městském provozu na smíchovském Andělu a vjezdy do podzemního parkoviště jsou u křižovatek jedněch z nejrušnějších pražských ulic. Intenzivní pohyb vozidel, MHD a chodců přispívá k tomu, že se jedná o jedno z nejrizikovějších míst v Praze.

V Ostravě je jedním z nejvytíženějších míst OC Forum Nová Karolina, heho poloha u jedné z nejrušnějších mimoúrovňových křižovatek v Ostravě spolu se třemi podzemními parkovišti přispívá ke vzniku nehod.

V Ústí nad Labem patří k nejrizikovějším místům OC Forum. "Složitá struktura parkovišť, vyústění do rušných ulic a obecně vysoká intenzita provozu v této oblasti přispívají k častým nehodám," komentuje Marek Sibal ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

​U sledovaných obchodních center se v průměru stane 356 dopravních nehod ročně. Předvánoční nehody (v listopadu a prosinci) tvoří téměř pětinu (19,5 %). Nejvyšší podíl byl zaznamenán v roce 2021, kdy nehody v předvánočním období tvořily téměř čtvrtinu (23,9 %) všech kolizí u velkých obchoďáků.

"Naše analýza jasně ukazuje, že nehody u obchodních center jsou častější ke konci roku. Podíl nehod v listopadu a prosinci dosahuje téměř deseti procent všech nehod v roce, zatímco na začátku roku, v únoru a březnu, nedosahuje tento podíl ani sedmi procent," podotýká Marek Sibal.

[chooze:article;value:579647]

​Nejvíce nehod se stává v pátek (téměř 21,5 %) a v sobotu (22,9 % ze všech nehod, které se v daném roce v sobotu stanou). Časově nejrizikovější je 11. hodina dopolední.

V předvánočním období bylo přes 85 % nehod způsobeno nesprávným způsobem jízdy, což zahrnuje nevěnování se řízení, nesprávné otáčení nebo couvání. Více než 11 % nehod bylo způsobeno nedáním přednosti v jízdě, nejčastěji kvůli nerespektování přednosti zprava.

Na co si tedy dát pozor?

Přednost zprava

Řidiči, často unavení a nervózní po dlouhém hledání volného místa, zapomínají na základní pravidla, jako je například zmíněné nedání přednosti zprava.

Podle Jana Chalase právě ignorování tohoto pravidla vede k většině nehod v nákupních centrech. A banální chyba často končí nepříjemnými střety, které kazí adventní náladu.

"Řada řidičů má mylný pocit, že hlavní prioritu mají ti, kdo jedou po komunikaci směřující ven nebo dovnitř parkoviště, což ale není pravda," upozorňuje Chalas.

Couvání a parkování

Přetížené parkovací plochy navíc často nejsou dimenzovány na tak velkou intenzitu dopravy, jakou přináší adventní období. Úzké parkovací pruhy a nedostatečné značení komplikují situaci, což zvyšuje riziko drobných kolizí při parkování či couvání.

Přikázaný směr

Podzemní a nadzemní parkovací plochy jsou také plné úzkých podjezdů, nadjezdů a přikázaných směrů. Mnoho řidičů v takových podmínkách podlehne pokušení zkrátit si cestu neoznačenou zónou, což je nejen nebezpečné, ale často končí střetem s jiným vozidlem.

Nervozita v kolonách

Další problém představují zácpy na příjezdových komunikacích a křižovatkách v okolí obchodních center. S rostoucí dopravní intenzitou zde řidiči často ztrácejí trpělivost, což vede k riskantnímu chování, jako jsou náhlé změny jízdních pruhů nebo blokování křižovatek.

[chooze:article;value:581765]

​Dlouhé minuty strávené v kolonách navíc zvyšují únavu a podráždění řidičů, což přispívá k vyšší pravděpodobnosti chyb.

Děti a nepřízeň počasí

Dalšími riziky jsou přítomnost dětí ve voze a špatné povětrnostní podmínky. Děti v autě mohou snadno rozptylovat řidiče, zvláště pokud jsou unavené nebo neklidné po dlouhém nakupování. Brzké stmívání, sněžení či mrholení zase zhoršují viditelnost, což činí orientaci na nepřehledných parkovištích ještě složitější.

Průzkum odhalil neřesti řidičů. Často páchají přestupky, které kritizují u jiných – podívejte se na reportáž:

Read Entire Article