Airbag znovu zabíjel. Citroën vyzval majitele některých aut, aby s nimi vůbec nejezdili

před 4 dny 3

Nekonečná kauza se "smrtícími" airbagy dnes už neexistující japonské firmy Takata má další tragické pokračování. Ve Francii zemřela žena, které po nehodě airbag vystřelil střepiny do obličeje. Automobilky jsou opět ve střehu a vyzývají majitele starších aut, aby nepodceňovaly svolávací akce. Majitelé dvou modelů Citroënu by měli do servisu volat okamžitě.

Sedmatřicetiletá řidička jela 11. června v Citroënu C3 po dálnici ve francouzské Remeši, snažila se vyhnout nákladnímu vozu, ale narazila do svodidel.

Záchranáři ji na místě našli už mrtvou s rozsáhlým a fatálním poraněním obličeje, typickým poraněním způsobeným explozí airbagů Takata, píše francouzský list Le Figaro. V autě byl i čtrnáctiletý spolujezdec, který utrpěl zranění.

Kauza vadných airbagů Takata se táhne už přes 15 let –  kvůli použití levného dusičnanu amonného, který je citlivý na vlhkost a teplotní výkyvy, airbag může při aktivaci místo řízeného nafouknutí explodovat, roztrhnout kovový obal a vystřelit ostré úlomky do interiéru auta.

Japonská Takata dodávala airbagy celé řadě automobilek, takže s nimi jezdilo víc než 100 milionů aut po celém světě. Automobilky dodnes svolávají některé modely opakovaně do servisů k výměně airbagů, jde o největší svolávací akcí v dějinách automobilového průmyslu.

​Někteří řidiči a majitelé starších aut ale výzvu k bezplatné výměně podceňují, ignorují a nebo k nim vůbec nedorazí. Podle všeho na to doplatila i poslední oběť – Radio France tvrdí, že žena výzvu k výměně airbagu ve svém Citroënu C3 z roku 2014 nedostala.

Skupina Stellantis, do které automobilka Citroën patří, přitom vloni ve Francii spustila svolávací akci na 236 000 vozů C3 a DS3. Některé majitele vyzývala, aby s auty raději hned přestali jezdit. Podle Radio France se to však týkalo aut vyrobených v letech 2009 až 2013.

Letos únoru jsme informovali o další fázi obří akce, při které Citroën rozšířil svolávačku na více než 869 000 aut modelů C3 a DS3 vyrobených v letech 2009 až 2019. Po jižní Evropě a částech Francie se kampaň rozšířila do zbytku Francie, Německa, Rakouska, Maďarska, Moldavska, Švýcarska, Ukrajiny a Irska a postupně měla zasáhnou další evropské země:

​Po smrtelné nehodě teď Stellantis znovu varoval majitele některých aut, tentokrát ještě ve větším rozsahu. V úterý 17. června vyzval k okamžitému znehybnění všech vozidel C3 a DS3 v celé Evropě, která jsou stále vybavena tímto typem nebezpečného zařízení.

Do Česka výzva doputovala v pátek 20. června prostřednictvím tiskové zprávy, ve které se nepíše o tragické nehodě, jen o přijatém bezpečnostním opatření. A Stellantis také upřesňuje, kterých aut se důrazné varování týká.

"Skupina Stellantis přijímá v celé Evropě okamžité bezpečnostní opatření pro vozidla Citroën C3 (druhá generace) a Citroën DS3 (první generace) vyrobená v letech 2009 až 2019, která jsou vybavena airbagy značky Takata," uvádí Stellantis s tím, že vlastníci těchto vozidel budou upozorněni, aby se zdrželi používání vozů a neprodleně kontaktovali síť autorizovaných dealerů kvůli provedení nezbytné opravy.

Citroën tvrdí, že má dostatek zásob náhradních airbagů. Oprava je zdarma a neměla by trvat déle než půl dne.

Skupina také vyzývá, aby majitelé aut nepodceňovali svolávací akce. "Vozidla zahrnutá do tohoto bezpečnostního opatření již byla součástí probíhající komplexní svolávací kampaně, která začala před více než rokem – nejprve v jižní Evropě a následně se rozšiřovala směrem na sever," podotýká Stellantis.

​"Rozhodnutí o svolání a bezpečnostním opatření jsou založena na několika faktorech, včetně specifikace airbagu, stáří a způsobu používání vozidla, klimatických podmínek a oznámení od regulačních orgánů. V návaznosti na vývoj situace skupina Stellantis okamžitě rozšířila své úsilí o zavedení bezpečnostního opatření pro všechna dotčená vozidla. Toto rozhodnutí podtrhuje pevné odhodlání skupiny zajistit bezpečnost zákazníků," vysvětluje francouzský koncern.

I uživatelé vozů v Česku, kterých se opatření týká, by měli brzy obdržet další oznámení. Zda se jich opatření týká si mohou také sami ověřit pomocí nástroje pro kontrolu VIN na webu značky Citroën, kontaktováním svého dealera nebo zavoláním na zákaznickou linku 222 352 277.

Stellantis mobilizoval celou síť dodavatelů, dealerů a výrobních závodů, aby podpořila opatření a zajistila co nejrychlejší, nejbezpečnější a nejpohodlnější řešení pro každého zákazníka. Slíbil, že při řešení bude jednat rychle, transparentně a zodpovědně.

"Je velmi důležité, aby vlastníci vozidel, kteří změnili adresu nebo kontaktní údaje, udržovali své informace aktuální v příslušných databázích, aby mohli být kontaktováni včas a efektivně," dodává skupina Stellantis.

"Nepodceňujte svolávací akce. Ze zákona jsou vyhlašovány v nejzávažnějších případech ohrožujících zdraví, život nebo bezpečnost řidiče, posádky a dalších účastníků silničního provozu," připomíná i český portál Svolávačky.cz, který o svolávacích akcích pravidelně informuje.

Selhání airbagů Takata vedlo během předešlých let k nejméně třiceti úmrtím a stovkám těžkých zranění, často při jinak banálních nehodách. Rozhodně se to netýká jen Citroënu, dotčeny jsou například i Ford, Toyota, BMW, Opel, Peugeot nebo značky Volkswagenu, včetně Škodovky.

​Svolávací akce stále probíhají a automobilky je neustále rozšiřují nebo opakují. Riziko je podle nich k vyšší v oblastech s vyššími teplotami a vlhkostí, proto při svolávání dostávají přednost jižní regiony.

Ve Francii se jedná se o druhý smrtelný incident související s airbagy Takata na jejím pevninském území v Evropě a první, který se stal na severu země. V zámořských územích se stalo už 17 smrtelných nehod, první na ostrově Réunion v Indickém oceánu už v roce 2016.

vak, TN.cz

Read Entire Article