První ročník ankety Ojeté auto roku, kterou pořádala společnost Aures Holdings s Asociací obchodu ojetými automobily, skončil překvapením. Ojetým autem roku totiž hlasující zvolili elektromobil, konkrétně Škodu Enyaq.
Premiérový ročník ankety o nejoblíbenější automobil českého sekundárního trhu, přinesl několik překvapení. Tím prvním byla účast – hlas poslalo 4219 lidí. Ještě víc překvapivé bylo to, že 1456 z nich "na bednu" postavilo elektromobil Škoda Enyaq.
"Účast v anketě byla výjimečná – vždyť už průzkumy s více než tisícovkou hlasujících jsou brány jako dostatečně reprezentativní," hodnotí počet hlasů Petr Vaněček, generální ředitel společnosti Aures Holdings, která provozuje sítě AAA Auto a Mototechna a která také ve spolupráci s Asociací obchodu ojetými automobily (AOOA) anketu před dvěma měsíci vyhlásila.
"Navíc, vzhledem k tomu, že hlasování probíhalo výhradně na dedikované webové stránce www.ojeteautoroku.cz, je jasné, že hlasovali lidé počítačově gramotní a z principu věci tací, kteří se o auta aktivně zajímají. Tudíž výsledek ankety skutečně vypovídá o tom, jak motoristická veřejnost vidí kvalitu jednotlivých modelů. Pro špatné auto nikdo hlasovat nebude, byť by se mu třeba vzhledově líbilo," dodává Petr Vaněček.
Z výsledku byl nicméně překvapený, vítězství některé ze škodovek se na domácím trhu tak nějak očekávalo, nicméně zrovna elektrické SUV Enyaq na prvním místě čekal málokdo.
"I pro nás organizátory je to obrovské překvapení, výsledek budeme určitě analyzovat a interpretovat. Jedna věc se zdá být zjevná – Češi zřejmě přicházejí na chuť elektromobilitě. A i když třeba na pořízení elektroaut nemají, nebo by je neměli kde nabíjet, určitě se o ně zajímají – a spoustě z nich se myšlenka na ježdění s nimi líbí," interpretuje Vaněček překvapivý výsledek.
"Moderní elektromobily už mají solidní dojezd, velmi rychlé nabíjení, k tomu jsou prakticky bezúdržbové a provozně tiché, pohodlné. Kdo jednou elektroauto vyzkouší, nechce se mu přesedat zpátky do 'hrčícího' spalováku," dodává šéf Aures Holdings.
V anketě se hlasovalo v šesti kategoriích: kompaktní auto, rodinný vůz, malé auto do města, SUV, pracovní/užitkový vůz a elektromobil. V každé kategorii byla nominována vždy desítka modelů podle jejich obliby na sekundárním trhu a zároveň nejprodávanějších v síti AAA Auto v posledních šesti letech, tedy od roku 2019 do roku 2025.
To je důvod, proč se v anketě poněkud překvapivě neobjevily některé známé modely, například Toyota Corolla, která se sice v posledních dvou, třech letech poměrně výrazně prosazuje mezi novými vozy, na sekundární trh se však ještě ve větší míře nedostala.
Samostatnou kategorii také nedostaly hybridy – organizátoři vysvětluji, že nějaký stupeň hybridizace se v posledních letech objevuje u mnoha modelů a už nemá smysl podle ní auta dělit.
"Hlasování zcela ovládly vozy skupiny Volkswagen, většinou modely z Mladé Boleslavi. Ale zdá se, že anketa splnila i edukační a osvětové role v odbourávání předsudků vůči elektrickým vozům, což dokazuje vítězství enyaqu, který absolutně dominoval nejen své kategorii, ale i celé anketě," říká expert poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.
"Podívat se na populární ježděná auta pohledem veřejnosti není v Evropě příliš obvyklé, snad s výjimkou Velké Británie. Výhodou je, že se nehodnotí jen auta uvedená nově na trh jako u Auta roku, ale veřejnost může sdělit své preference napříč cenovými kategoriemi a různými modely či generacemi vozů, a ukázat tak obecné trendy na trhu ojetin, který je až čtyřikrát větší než trh nových vozů," myslí si Knap.
Podívejte se na přehled vítězů v jednotlivých kategoriích:
Elektromobily: Škoda Enyaq (1456 hlasů)
Zdroj: Škoda Auto
Enyaq jako absolutní vítěz vyhrál i podkategorii elektromobilů, za sebou nechal konkurenty Kia Niro a Tesla Model Y. Čtvrtý skončil Model 3 od Tesly, přestože na českém sekundárním trhu s elektromobily se aktuálně prodává nejvíc – za necelý půlrok se jich v Česku prodalo 588, ojetých enyaqů jen 230.
"Enyaq jako sebevědomé auto oblíbené domácí značky měl ještě trochu umetenější cestu, když ředitel a hlavní tvář konkurenční Tesly Elon Musk zatížil v poslední době značku svým kontroverzním vystupováním," zamýšlí se nad důvodem Petr Knap.
Prodejům elektromobilů z druhé ruky výrazně nahrává i neustále klesající cena bateriových vozů – zatímco loni v tuto dobu za ně zájemci dali v průměru 864 tisíce korun, letos je to už 695 tisíc, tedy o pětinu méně; což je v protikladu ve srovnání s neustále rostoucí cenou aut spalovacích.
Kompaktní třída: Škoda Octavia (1206 hlasů)
Škoda Octavia | Zdroj: Profimedia
K octavii asi není třeba nic dodávat, je to česká superstar, a nejen česká – je také jedním z vůbec nejprodávanějších modelů v evropském měřítku. Navíc od třetí generace je z pohledu spolehlivosti téměř neprůstřelná, čtvrtá generace pak přidává nálož moderní techniky.
Malé vozy: Škoda Fabia (953 hlasů)
Zdroj: Škoda Storyboard
Malá auta s délkou kolem čtyř metrů bývala v minulých letech velmi oblíbená, na českém trhu se jich ročně prodávaly desítky tisíc, v současné době se ale z nabídky nových vozů začínají vytrácet, protože je zdražuje legislativně nařízené použití nákladné moderní výbavy a hybridizace kvůli přísným emisním normám.
Vymizela třeba celá jedna podkategorie – malé kombíky. O tuto verzi přišla i fabia, dnes ji seženete jen v bazarech. Fabia je v prodejích nových i ojetých vozů na českém trhu dvojkou hned za větší octavií, ještě před 10 lety však kralovala.
SUV: Škoda Kodiaq (886 hlasů)
Druhá generace Škody Kodiaq. | Zdroj: Škoda Storyboard
"Esúvéčka chce téměř každý – mladí proto, že vypadají cool, starší proto, že se do nich dobře nastupuje; maminky proto, že se v nich cítí bezpečně, začínající řidiči proto, že z nich mají lepší výhled. A nutno říct, že všechny tyto aspekty plní sportovně-užitkové vozy velmi dobře," říká Petr Vaněček.
Vítězství kodiaqu v kategorii není překvapením – velké rodinné SUV se od svého uvedení na trh v roce 2016 stalo jedním z klíčových modelů značky Škoda; je jedním z nejprodávanějších SUV v Česku, v některých měsících bylo dokonce jedničkou.
MPV: Volkswagen Touran (832 hlasy)
Volkswagen Touran | Zdroj: Volkswagen
"MPV už automobilky odepsaly, přitom rodiny je milují, v praktické využitelnosti je máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek, ale na sekundárním trhu je o MPV stále velký zájem," říká Vaněček.
"Touran je tady s námi už od roku 2003, je jednou z největších legend a dnes také jedním z posledních vyráběných mohykánů své kategorie," připomíná Petr Vaněček. Středně velký vůz má až sedmimístný interiér, díky neustálým modernizacím disponuje i poslední generace postavená na platformě MQB aktuálními moderními technologiemi a asistenčními systémy.
Užitková auta: Volkswagen Transporter (804 hlasy)
Volkswagen Transporter | Zdroj: Profimedia
I VW Transporter je legenda, s tradicí od roku1950 patří k nejdéle vyráběným modelům na světě. "Češi si ho oblíbili pro jeho univerzálnost – znají ho jako dodávku, ale též coby osobní přepravník, valník pro řemeslníky; často se využívá pro speciální přestavby jako sanitky, hasičská a policejní auta," dodává Petr Vaněček.
Na třídu užitkových aut kladou "áčka" v poslední době velký důraz – před pár dny otevřeli specializované centrum AAA Auto Užitkové vozy ve Zdibsku u dálnice D8.
Příští týden organizátoři vylosují z více než čtyř tisíc hlasujících jednoho, který vyhraje zápůjčku Škody Enyaq na tři měsíce. Losovat se budou i další výhry – satelitní zabezpečení GlobalSec, palubní videokamera, knihy Mototechna v plakátech a fotografiích či luxusní vůně do auta.
vak, TN.cz