Češi poprvé volili ojeté auto roku. Vítězný model překvapil i odborníky

před 5 hodinami 2

První ročník ankety Ojeté auto roku, kterou pořádala společnost Aures Holdings s Asociací obchodu ojetými automobily, skončil překvapením. Ojetým autem roku totiž hlasující zvolili elektromobil, konkrétně Škodu Enyaq.

Premiérový ročník ankety o nejoblíbenější automobil českého sekundárního trhu, přinesl několik překvapení. Tím prvním byla účast – hlas poslalo 4219 lidí. Ještě víc překvapivé bylo to, že 1456 z nich "na bednu" postavilo elektromobil Škoda Enyaq.

"Účast v anketě byla výjimečná – vždyť už průzkumy s více než tisícovkou hlasujících jsou brány jako dostatečně reprezentativní," hodnotí počet hlasů Petr Vaněček, generální ředitel společnosti Aures Holdings, která provozuje sítě AAA Auto a Mototechna a která také ve spolupráci s Asociací obchodu ojetými automobily (AOOA) anketu před dvěma měsíci vyhlásila.

"Navíc, vzhledem k tomu, že hlasování probíhalo výhradně na dedikované webové stránce www.ojeteautoroku.cz, je jasné, že hlasovali lidé počítačově gramotní a z principu věci tací, kteří se o auta aktivně zajímají. Tudíž výsledek ankety skutečně vypovídá o tom, jak motoristická veřejnost vidí kvalitu jednotlivých modelů. Pro špatné auto nikdo hlasovat nebude, byť by se mu třeba vzhledově líbilo," dodává Petr Vaněček.

Z výsledku byl nicméně překvapený, vítězství některé ze škodovek se na domácím trhu tak nějak očekávalo, nicméně zrovna elektrické SUV Enyaq na prvním místě čekal málokdo.

​"I pro nás organizátory je to obrovské překvapení, výsledek budeme určitě analyzovat a interpretovat. Jedna věc se zdá být zjevná – Češi zřejmě přicházejí na chuť elektromobilitě. A i když třeba na pořízení elektroaut nemají, nebo by je neměli kde nabíjet, určitě se o ně zajímají – a spoustě z nich se myšlenka na ježdění s nimi líbí," interpretuje Vaněček překvapivý výsledek.

"Moderní elektromobily už mají solidní dojezd, velmi rychlé nabíjení, k tomu jsou prakticky bezúdržbové a provozně tiché, pohodlné. Kdo jednou elektroauto vyzkouší, nechce se mu přesedat zpátky do 'hrčícího' spalováku," dodává šéf Aures Holdings.

V anketě se hlasovalo v šesti kategoriích: kompaktní auto, rodinný vůz, malé auto do města, SUV, pracovní/užitkový vůz a elektromobil. V každé kategorii byla nominována vždy desítka modelů podle jejich obliby na sekundárním trhu a zároveň nejprodávanějších v síti AAA Auto v posledních šesti letech, tedy od roku 2019 do roku 2025.

​To je důvod, proč se v anketě poněkud překvapivě neobjevily některé známé modely, například Toyota Corolla, která se sice v posledních dvou, třech letech poměrně výrazně prosazuje mezi novými vozy, na sekundární trh se však ještě ve větší míře nedostala.

Samostatnou kategorii také nedostaly hybridy – organizátoři vysvětluji, že nějaký stupeň hybridizace se v posledních letech objevuje u mnoha modelů a už nemá smysl podle ní auta dělit.

"Hlasování zcela ovládly vozy skupiny Volkswagen, většinou modely z Mladé Boleslavi. Ale zdá se, že anketa splnila i edukační a osvětové role v odbourávání předsudků vůči elektrickým vozům, což dokazuje vítězství enyaqu, který absolutně dominoval nejen své kategorii, ale i celé anketě," říká expert poradenské společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap.

"Podívat se na populární ježděná auta pohledem veřejnosti není v Evropě příliš obvyklé, snad s výjimkou Velké Británie. Výhodou je, že se nehodnotí jen auta uvedená nově na trh jako u Auta roku, ale veřejnost může sdělit své preference napříč cenovými kategoriemi a různými modely či generacemi vozů, a ukázat tak obecné trendy na trhu ojetin, který je až čtyřikrát větší než trh nových vozů," myslí si Knap.

Podívejte se na přehled vítězů v jednotlivých kategoriích:

Elektromobily: Škoda Enyaq (1456 hlasů)

Zdroj: Škoda Auto

​Enyaq jako absolutní vítěz vyhrál i podkategorii elektromobilů, za sebou nechal konkurenty Kia Niro a Tesla Model Y. Čtvrtý skončil Model 3 od Tesly, přestože na českém sekundárním trhu s elektromobily se aktuálně prodává nejvíc – za necelý půlrok se jich v Česku prodalo 588, ojetých enyaqů jen 230.

​"Enyaq jako sebevědomé auto oblíbené domácí značky měl ještě trochu umetenější cestu, když ředitel a hlavní tvář konkurenční Tesly Elon Musk zatížil v poslední době značku svým kontroverzním vystupováním," zamýšlí se nad důvodem Petr Knap.

Prodejům elektromobilů z druhé ruky výrazně nahrává i neustále klesající cena bateriových vozů – zatímco loni v tuto dobu za ně zájemci dali v průměru 864 tisíce korun, letos je to už 695 tisíc, tedy o pětinu méně; což je v protikladu ve srovnání s neustále rostoucí cenou aut spalovacích.

Kompaktní třída: Škoda Octavia (1206 hlasů)

Škoda Octavia

Škoda Octavia | Zdroj: Profimedia

​K octavii asi není třeba nic dodávat, je to česká superstar, a nejen česká – je také jedním z vůbec nejprodávanějších modelů v evropském měřítku. Navíc od třetí generace je z pohledu spolehlivosti téměř neprůstřelná, čtvrtá generace pak přidává nálož moderní techniky.

Malé vozy: Škoda Fabia (953 hlasů)

Zdroj: Škoda Storyboard

​Malá auta s délkou kolem čtyř metrů bývala v minulých letech velmi oblíbená, na českém trhu se jich ročně prodávaly desítky tisíc, v současné době se ale z nabídky nových vozů začínají vytrácet, protože je zdražuje legislativně nařízené použití nákladné moderní výbavy a hybridizace kvůli přísným emisním normám.

​Vymizela třeba celá jedna podkategorie – malé kombíky. O tuto verzi přišla i fabia, dnes ji seženete jen v bazarech. Fabia je v prodejích nových i ojetých vozů na českém trhu dvojkou hned za větší octavií, ještě před 10 lety však kralovala.

SUV: Škoda Kodiaq (886 hlasů)

Druhá generace Škody Kodiaq. | Zdroj: Škoda Storyboard

​"Esúvéčka chce téměř každý – mladí proto, že vypadají cool, starší proto, že se do nich dobře nastupuje; maminky proto, že se v nich cítí bezpečně, začínající řidiči proto, že z nich mají lepší výhled. A nutno říct, že všechny tyto aspekty plní sportovně-užitkové vozy velmi dobře," říká Petr Vaněček.

​Vítězství kodiaqu v kategorii není překvapením – velké rodinné SUV se od svého uvedení na trh v roce 2016 stalo jedním z klíčových modelů značky Škoda; je jedním z nejprodávanějších SUV v Česku, v některých měsících bylo dokonce jedničkou.

MPV: Volkswagen Touran (832 hlasy)

Volkswagen Touran | Zdroj: Volkswagen

​"MPV už automobilky odepsaly, přitom rodiny je milují, v praktické využitelnosti je máloco nahradí. Dnes je snaží zastoupit SUV či osobní verze dodávek, ale na sekundárním trhu je o MPV stále velký zájem," říká Vaněček.

​"Touran je tady s námi už od roku 2003, je jednou z největších legend a dnes také jedním z posledních vyráběných mohykánů své kategorie," připomíná Petr Vaněček. Středně velký vůz má až sedmimístný interiér, díky neustálým modernizacím disponuje i poslední generace postavená na platformě MQB aktuálními moderními technologiemi a asistenčními systémy.

Užitková auta: Volkswagen Transporter (804 hlasy)

Volkswagen Transporter | Zdroj: Profimedia

​I VW Transporter je legenda, s tradicí od roku1950 patří k nejdéle vyráběným modelům na světě. "Češi si ho oblíbili pro jeho univerzálnost – znají ho jako dodávku, ale též coby osobní přepravník, valník pro řemeslníky; často se využívá pro speciální přestavby jako sanitky, hasičská a policejní auta," dodává Petr Vaněček.

Na třídu užitkových aut kladou "áčka" v poslední době velký důraz – před pár dny otevřeli specializované centrum AAA Auto Užitkové vozy ve Zdibsku u dálnice D8.

Příští týden organizátoři vylosují z více než čtyř tisíc hlasujících jednoho, který vyhraje zápůjčku Škody Enyaq na tři měsíce. Losovat se budou i další výhry – satelitní zabezpečení GlobalSec, palubní videokamera, knihy Mototechna v plakátech a fotografiích či luxusní vůně do auta.

vak, TN.cz

Read Entire Article