Internetové připojení pomocí wifi je dnes při cestování vlakem nebo autobusem naprosto běžné. Dopravci se proto předhánějí, jakou rychlost internetu svým klientům nabídnou. S novinkou přišly třeba České dráhy, které v soupravách na dvou linkách testují satelitní internetové připojení. Cestující by neměli narazit na trhané připojení a hluchá místa.
Příjezd načas, klimatizace, ale i vysoká rychlost internetu na palubě. To očekává stále více cestujících vlakem. České dráhy teď zkouší novinku – satelitní připojení od firmy amerického miliardáře Elona Muska.
"Budeme testovat tři měsíce, bude nám pomáhat měřit Český telekomunikační úřad. Máme tu technologii zapůjčenou, včetně zajištění toho provozu, zdarma. Jediné náklady, které jsme museli vynaložit, byly integrační. Je to přibližně půl milionu korun," avizoval generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Speciální anténu instalovali na rychlíky Svitava nebo Moravan. Vysokorychlostní připojení prý zvládne i filmy nebo graficky náročné hry. Systém Starlink má přinést připojení k internetu i na místech, kde není běžné pokrytí. Na to dohlíží částečně Správa železnic, která v posledních letech letech pracuje na jeho rozšíření.
"Správa železnic jednak spolupracuje s ČTÚ na zlepšování a kontrole kvality pokrytí mobilního signálu na hlavních železničních tratích. Zároveň Správa železnic spolupracuje s mobilními operátory na výstavbě stožárů a pokrytí tunelů mobilním signálem," informovala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Sami dopravci investují do zesilovačů internetového signálu uvnitř vlaků. "Máme na vlacích nyní třeba více SIM karet, čímž umožňujeme lepší pokrytí. Díky tomu jsem se dostali na téměř 100 procent, zároveň se zvýšila i síla internetu, aktuálně máme průměrnou spotřebu až 300 GB na jeden vlak, ve špičkách až 1,3 TB," uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.
České dráhy upravují laserovou technologií okna, aby byl signál ve vlaku snáze přenositelný. "Ve všech našich vlacích připojení k wifi pro cestující máme, signál je stabilní, je totiž jištěn více SIM kartami," vzkázal mluvčí skupiny Arriva ČR Jan Holub.
V Evropě nabízí wifi připojení ve vlacích všichni velcí dopravci, zejména na dálkových trasách. Ve vlacích Eurostar, soupravách národního dopravce Renfe ve Španělsku, TGV ve Francii a Deutsche Bahn v Německu je wifi připojení dostupné v naprosté většině vlaků.
Pokud jde o vozy hromadné dopravy, wifi připojení v nich často nenajdete, na rozdíl od dálkové přepravy. Dopravci na dlouhých linkách to berou jako jeden z běžných benefitů pro cestující.
"Ta wifi se spíše ruší. Pokud někdo něco zkoušel, tak spíš od toho upouští. Zůstávají v Karlových Varech a Ostravě. V Brně mají taky wifi ve vozech, ale přemýšlí, že od toho upustí," podotkl výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků Martin Chval.
Prý o to v současné době už není zájem. Lidé využívají v mobilech rychlé 4G nebo 5G sítě. Ty už fungují i v pražském metru.
V linkových autobusech wifi připojení cestujícím často nabízejí. I v těchto případech je ale signál a rychlost často nižší než u mobilních datových sítí.
kdu, TN.cz