Termín pro zavedení nových emisních povolenek pro vytápění a silniční dopravu se blíží. Vláda i opozice se ale výjimečně shodují na tom, že evropskou směrnici zavést nechtějí. Jenže podle odborníků nemají jinou možnost, hrozí totiž pokuty v řádu desítek milionů korun.
Rozhodnutí o implementaci chystaného systému ETS 2 nechává premiér Petr Fiala (ODS) na příští vládě. Spolu s dalšími státy chce navrhované povolenky změnit nebo úplně zrušit. "Nevím, jak se na to bude tvářit příští vláda. Pokud tam budeme my, tak my nebudeme určitě popírat to, že je potřeba najít mechanismus, který pomůže se vypořádávat s důsledky klimatické změny, ale musíme zároveň hledat mechanismy, aby tohle nedopadalo na nízkopříjmové," řekl ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).
Implementovat směrnici nechce ani nejsilnější opoziční hnutí ANO. "Emisní povolenky nemůžeme zavést, je to zvěrstvo," reagoval místopředseda ANO Karel Havlíček.
Jenže za nezavedení směrnice hrozí vysoké pokuty. "Evropská komise zahájí jakési dohadovací řízení, může jít do výtek, a pokud členský stát nenajde kompromis, tak může být zahájeno soudní řízení u Soudního dvora Evropské unie. A může přijít nějaká sankce. Bavíme se určitě o milionech nebo desítkách milionů korun," vysvětlil právník Jakub Málek.
My jsme připraveni se bránit, my jsme připraveni se soudit, my jsme připraveni dávat argumenty na stůl," sdělil Karel Havlíček.
Nejvyšší cena povolenky má být zpočátku 45 eur za tunu oxidu uhličitého, tedy něco přes 1 100 korun. Pokud by se podařilo udržet cenu 45 eur za tunu, zemní plyn by zdražil o zhruba 225 korun na megawatthodinu, v případě uhlí by to bylo přes 300 korun na sto kilogramů. "V případě benzínu a nafty, tak to je téměř tři koruny na litr, takže opravdu citelný dopad do stávajících cen," uvedl Jiří Gavor, výkonný ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií.
Podle expertů k plošnému zrušení emisních povolenek v Evropské unii pravděpodobně nedojde.
eva, TN.cz