Češi překračují rychlostní limity častěji než řidiči v jiných evropských zemích. A to prakticky všude, v obcích, na okreskách i na dálnicích. Vyplývá to z analýzy Centra dopravního výzkumu i dat z mezinárodního průzkumu ESRA3. Zavedení rychlosti 30 km/h v obcích má u nás nejmenší podporu ze všech evropských zemí, které mezinárodní projekt ESRA3 obsáhl a dokonce ze všech 39 zemí napříč kontinenty.
Česká republika se řadí mezi evropské státy s nadprůměrnou mírou překračování rychlostních limitů. To je závěr analýzy Centra dopravního výzkumu (CDV), založené na datech z mezinárodního průzkumu ESRA3 a měření nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu.
Výsledky výzkumu zároveň odhalují nízkou míru podpory pro plošné snížení povolené rychlosti.
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že téměř 60 procent českých řidičů alespoň jednou během posledních 30 dnů překročilo rychlostní limit na dálnici. Mezi muži to připouští více než 65 procent dotázaných, mezi ženami přes 46 procent.
Přibližně dvě pětiny řidičů a řidiček uvedly, že občas jezdí rychleji, než by odpovídalo aktuálním podmínkám. Naopak důsledné dodržování rychlostního limitu potvrzuje jen lehce přes 35 procent respondentů.
Podle terénního měření dodržovalo předepsané limity v obcích skoro 65 procent vozidel, mimo obec 48 procent a na dálnici už pouze 37 procent.
"Téměř tři čtvrtiny českých řidičů jezdí rychleji, než dovolují pravidla nebo aktuální podmínky. A přesto to většině lidí nevadí," komentuje výsledky výzkumu Pavel Havránek, ředitel divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií z CDV.
Přestože tři čtvrtiny dotázaných považují nepřiměřenou rychlost za častou příčinu dopravních nehod, veřejnost překračování limitů do značné míry toleruje. Přes 68 procent prostě počítá s tím, že při běžné jízdě nepotká žádnou policejní kontrolu, která by rychlost měřila.
"Podpora opatření, která by mohla trend změnit – jako například zavedení zón 30 km/h v obcích – je u nás nejnižší z celé Evropy, a to je zásadní bariéra pro prevenci a zvyšování bezpečnosti na našich silnicích," dodává Pavel Havránek.
Podpora plošného zavedení rychlosti 30 km/h v obcích | Zdroj: CDV
Omezení rychlosti na 30 km/h v zastavěných oblastech obcí podpořilo v Česku pouze necelá čtvrtina respondentů mezinárodního průzkumu ESRA3, nejméně ze všech 39 zemí, které jsou do projektu zapojené.
Snížení limitu na 80 km/h mimo obec u nás podporuje 29,2 procenta dotázaných, což znamená třetí nejnižší podporu mezi zúčastněnými evropskými státy.
"Jak dokládají data z Hloubkové analýzy nehod, právě rychlost je současně faktorem, který nejvýznamněji ovlivňuje závažnost zranění při dopravních nehodách, a to zejména v případě zranitelných účastníků silničního provozu," podotýká vedoucí oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV Kateřina Bucsuházy.
"Výsledky studie potvrzují potřebu intenzivní osvětové činnosti a širší podpory infrastrukturních opatření, která přirozeně vedou řidiče k bezpečné jízdě, jako je plošné zklidňování dopravy a zklidňující prvky v městském prostoru," pokračuje Kateřina Bucsuházy.
"Studie také upozorňuje na důležitost moderních bezpečnostních technologií a cíleného dohledu policie v místech s častým překračováním rychlosti, neboť více než dvě třetiny řidičů nepovažují policejní kontrolu během běžné jízdy za pravděpodobnou," dodává Bucsuházy.
Česko je země rychlostních radarů. Jde o bezpečnost, nebo jen o byznys obcí? Podívejte se na reportáž (05/25):
vak, TN.cz