Čtyři škodovky, Tatra 603, Mustang i Celica. Veteráni míří z Prahy až do Japonska

před 5 hodinami 3

Sedm veteránů, přes 16 000 kilometrů, 12 zemí a pět týdnů na cestě. To je unikátní expedice Praha–Ósaka, která navazuje na slavnou výpravu Sakura 1970 a propojuje české nadšence do historických vozů s dalekou Asií. Výpravu v sobotu na Hradčanském náměstí v Praze odstartoval prezident Petr Pavel za účasti japonského velvyslance Kansuke Nagaoky.

​Sedm historických vozů vyrazilo o víkendu na dlouhou cestu z Prahyaž do japonské Ósaky přes 12 zemí Evropy a Asie, včetně Turecka, Kazachstánu, Ázerbájdžánu, Číny nebo Jižní Koreje.

Cílem je na světová výstava EXPO 2025. Inspirací pak expedice Sakura, jejíž členové se v roce 1970 vydali z Československa na světovou výstavu autostopem.

V čele současné expedice je zakladatel hodinářské značky Robot a majitel Autodromu Most Josef Zajíček. Sám vyráží s legendární Tatrou 603 z roku 1959.

Členové Robot expedice musí urazit přes 16 000 kilometrů, spát budou často v autě nebo vedle něj.

"Myšlenka vznikla před rokem a půl, přípravy nám zabraly celý rok. V některých zemích, jako je Čína nebo Korea, musíme přejít na místní registrační značky i řidičáky, všude nás doprovázejí lokální agenti. Je to logistický i diplomatický maraton," popisuje Josef Zajíček.

Jeho snem není jen projet trasu. "Chceme rozdávat úsměv a spojovat lidi. Máme zprávy, že se k nám v některých zemích přidají místní veteránisté. Je krásné vidět, jak stará auta vytvářejí nové vztahy," dodává Zajíček, které mu dělá spolujezdce novinář Robin Běhal.

Kromě jejich Tatry 603 se na cestu vydala hvězdná sestava:

  • Toyota Celica ST z roku 1977 s posádkou Lubomír Pešák, Ivan Uher
  • Škoda Octavia z roku 1961 s posádkou Ivo Tůma, Radek Toman
  • Škoda Octavia z roku 1962 s posádkou Alois Krejčí jr., Alois Krejčí
  • Škoda 100 z roku 1973 s posádkou Jan Drbohlav, Václav Dědek
  • Škoda 120 z roku 1980 s posádkou Miroslav Kuchár, Mikuláš Koščo
  • Ford Mustang z roku 1966 s posádkou Dalibor Šebek, Martin Novotný

"Lidé si z celé expedice podle mě určitě zapamatují nejvíc právě tento model Toyoty Celica, protože je nejhezčí," říká s úsměvem Lubomír Pešák, řidič zelené Celicy ST z roku 1977.

Pešák Celicu pořídil speciálně kvůli této expedici. "Je to krásný a spolehlivý vůz, na který je stále dostupná řada náhradních dílů. Navíc má sportovní DNA – jde o tuningové auto s historií v rallye, dá se dál vylepšovat. My jsme ale sázeli hlavně na jednoduchost a spolehlivost. Auto je lehké, přehledné, připravené zvládnout dlouhé etapy," popisuje Pešák.

​Za volantem Celicy už stihl najet přes 3 000 kilometrů. Tentokrát ho však čeká úplně jiný typ výzvy – nejen nekonečné silnice, ale i byrokracie: "Emoce před cestou si moc nepřipouštím, spíš mám respekt z administrativy. Překračujeme spoustu státních hranic, řešíme papíry, povolení, pravidla," dodává.

Expedici doprovází servisní vůz, který vedou mechanici Valdemar Vašenda a Martin Haša. Během první etapy směrem na maďarský Kecskemét výpravu doprovodila i historická Toyota Corona z roku 1969 českého zastoupením Toyota, které je zároveň partnerem celé expedice.

vak, TN.cz

Read Entire Article