Švédská automobilka Volvo patřící čínskému koncernu Geely oznámila, že urychleně spustí úsporný program, který jí má ušetřit v přepočtu přes 40 miliard korun. Tradiční značce se totiž finančně vůbec nedaří.
Propouštění v závodech po celém světě, snížení nákladů, škrtání investic, zvýšení efektivity a ziskovosti. To jsou aktuální strategické cíle švédské značky Volvo. Na celní válku a pokles zájmu o elektromobily na klíčových trzích tak doplácí další známá značka.
Původně přitom plánovala, že do roku 2030 bude vyrábět výhradně elektrická auta, jenomže odvážný plán musela přehodnotit už vloni. Finančně to totiž Volvu vůbec nevychází už delší dobu.
Výsledky za první letošní čtvrtletí to jen podtrhují – obrat firmy v prvním čtvrtletí meziročně klesl skoro o 12 procent, prodeje o šest procent, zisk dokonce o 60 procent. Akcie za rok ztratily polovinu své hodnoty, za poslední tři roky už téměř 80 procent.
"Výsledek odráží současné turbulence ve světě a náročné vnější prostředí pro automobilový průmysl," uvedla společnost k čtvrtletním výsledkům.
Pád pokračoval i v dubnu, kdy se globální prodeje značce meziročně propadly o 11 procent.
Odnesl to dosavadní šéf Volva Jim Rowan, který skončil ke konci března po třech letech na nejvyšším postu. Do čela se vrátil Hakan Samuelsson, který automobilku vedl deset let až do roku 2022. Právě on dostal za úkol nastartovat obrat.
Značka se má víc soustředit na plug-in hybridní vozy, které mají fungovat jako "pragmatický most pro zákazníky, kteří ještě nejsou připraveni přejít" k elektromobilům.
Společnost, která patří od roku 2010 čínskému gigantu Geely, měsíc po výměně šéfů ohlásila i rychle sestavený plán úspor, jehož velká část se má projevit na výsledcích už v příštím roce.
"Automobilový průmysl se nachází uprostřed velmi obtížného období s dosud nevídanými výzvami. V posledních několika týdnech jsem s managementem a dalšími kolegy pracoval na plánu, jak posílit a zvýšit odolnost společnosti," uvedl Hakan Samuelsson.
Dlouhodobá strategie se podle něj nemění – Volvo si prý dál pevně stojí za svým cílem stát se společností vyrábějící plně elektrická vozidla – zásadní ale bude efektivita.
"Vzhledem k turbulencím na trhu musíme dále zlepšovat generování cash flow a snižovat náklady," dodal staronový šéf švédské značky s tím, že vzhledem k nejistotám na trzích firma nebude zveřejňovat finanční výhledy na letošní ani příští rok.
Mezi chystaná opatření patří propouštění v celé globální síti, což automobilka potvrdila bez dalších podrobností. Volvo globálně zaměstnává přes 42 tisíc lidí na plný úvazek. Půlku svých lidí propustí i jeho dceřiná švédská společnost Novo Energy, která vyrábí baterie.
Volvo stejně jako další automobilky výrazně pociťuje dopady celní války – ať už jde o auta, která vyrábí v Asii a dováží do Evropy, nebo o export do USA z evropských továren. Ačkoliv má Volvo v Severní Americe vlastní závody, velkou část aut do Spojených států dováží. V amerických továrnách má škrty odnést na 800 zaměstnanců.
Druhým zásadním problémem je zmíněná nekompromisní sázka na elektromobily – prodej elektrických modelů Volvu spadl meziročně o 26 procent, což o dost překonává propad celkové poptávky v Evropě, v USA i v Číně. Volvo přitom bylo jedním z prvních výrobců, kteří všechny své modely nabízeli i v elektrifikované verzi, což si pochopitelně vyžádalo nemalé investice. Vloni v dubnu automobilka ukončila produkci dieselů.
Volvo rozhodně není jediným výrobce, který řeší velké potíže – historicky nejhorší výsledky ohlásila Tesla, na pokraji kolapsu je Nissan, nejistotu připustil Mercedes-Benz, výrazně nižší zisky tíží skupinu Volkswagen a skoro patnáctiprocentní pokles tržeb v prvním čtvrtletí ohlásil i Stellantis. I ten se odmítá pouštět do jakýchkoliv prognóz na následující období kvůli nepředvídatelnému vývoji.
vak, TN.cz