Evropský parlament chce sjednotit pravidla pro příruční zavazadla v letecké dopravě. Podle návrhu by měli mít cestující nárok na dvě menší zavazadla zdarma, pokud splní stanovené rozměry a váhu. Opatření se opírá o verdikt Soudního dvora EU a míří na praktiky nízkonákladových aerolinek. Dopravci ale už nyní varují, že kvůli novým pravidlům budou muset zvýšit ceny letenek.
Evropští poslanci z výboru pro dopravu navrhují, aby cestující na letech po EU měli nárok na dvě příruční zavazadla zdarma. Podle nových pravidel by si mohli bez poplatku vzít menší osobní věc (například kabelku nebo batoh) a další zavazadlo do sedmi kilogramů, přičemž součet délky, šířky a výšky nesmí přesáhnout 100 cm. Návrh je součástí širší reformy práv cestujících v EU a vychází ze soudního rozhodnutí z roku 2014.
"Parlamentní návrh počítá s tím, že zavazadla budou v ceně letenky," uvedl jeden ze zpravodajů návrhu, bulharský europoslanec Andrej Novakov. "Řešení, ke kterému jsme dospěli, bylo zmenšit rozměry příručního zavazadla," dodal. Návrh, o kterém informuje i zpravodajský web Euronews, tak reaguje na situaci, kdy mnoho aerolinek účtuje za poplatek i za příruční kufřík či batoh.
Podle zákonodárců je tento krok v souladu s dlouhodobými očekáváními spotřebitelů. "Jde o základní spotřebitelské očekávání, které je zcela v souladu s rozhodnutím Soudního dvora, že příruční zavazadlo přiměřené velikosti nemůže být zpoplatněno," uvedla Evropská spotřebitelská organizace (BEUC).
Zvýší nám to náklady, tvrdí aerolinky
Silně proti návrhu se však staví letecké společnosti a jejich zastřešující organizace Airlines for Europe (A4E), která zastupuje například Ryanair nebo skupinu Lufthansa.
"Evropský parlament by měl nechat cestující rozhodnout, jaké služby chtějí, za co platí a – co je důležité – za co platit nechtějí," uvedla podle webu Politico výkonná ředitelka A4E Ourania Georgoutsakouová. V narážce na regulace pak dodala: "Co bude dál? Povinný popkorn a nápoj jako součást vstupenky do kina?"
Dopravci varují, že nová pravidla zvýší náklady a omezí "flexibilitu cen". Zvláště nízkonákladové aerolinky, jako je Ryanair, vydělávají na dodatečných poplatcích miliardy eur – jen v loňském roce tvořily vedlejší příjmy, včetně poplatků za zavazadla, 4,7 miliardy eur z celkového zisku 13,95 miliardy.
Letecké společnosti rovněž upozorňují na konkrétní technické omezení – podle A4E mají běžná letadla prostor pro 180 cestujících, ale pouze pro 90 zavazadel v horních přihrádkách.
Nová pravidla počítají i s tím, že v případě nedostatku místa může být příruční zavazadlo zdarma uloženo do zavazadlového prostoru, ale pouze za dodržení bezpečnostních standardů a bez poplatku. Výjimku tvoří jen případy, kdy by rozměry nebo hmotnost zavazadla ohrozily bezpečnost letu.
O finální podobě návrhu nyní bude Evropský parlament jednat s členskými státy. Ty se zatím staví spíše rezervovaně – ministři dopravy zemí Evropské unie se dříve tento měsíc vyslovili pro to, aby si aerolinky mohly účtovat za zavazadla poplatky, pokud jsou podmínky zřetelně uvedené. Výjimkou je například Španělsko, které s návrhem europoslanců souhlasí.
Aerolinky trápí nedostatek pilotů. V budoucnu může přijít kolaps (1/2025):
TN.cz