Evropská unie by se v rámci obchodního boje s americkým prezidentem Donaldem Trumpem mohla připojit k obchodnímu paktu zemí Indo-Pacifiku. Nový svazek by mohl nahradit Světovou obchodní organizaci (WTO) a obejít USA. Návrh přichází v době, kdy lídrům EU zbývají poslední dny na uzavření dohody se Spojenými státy.
Předsedkyně Evropské komise Ursulla von der Leyenová chce "ukázat světu, že volný obchod s velkým počtem zemí je možný na základě pravidel". Docílit toho podle webu Politico míní připojením ke skupině států spojených pod Komplexní a progresivní dohodou o transpacifickém partnerství (CPTPP).
Má jít o reakci na doposud neuspokojivé vyjednávání o vzájemných obchodních podmínkách mezi USA a EU. Už jen do 9. července mají politici čas na to, aby našli shodu, jaká cla vzájemně uvalí nebo neuvalí. Podle Leyenové je unie připravená uzavřít dohodu, ale počítá i s možností, že se to nepovede a "všechny možnosti zůstávají na stole", uvádí kanál France 24.
Připojení EU k CPTPP by podle Politica jako protiúder proti Trumpově celní politice mohlo i nahradit "nefunkční" Světovou obchodní organizaci (WTO). "Toto je projekt, do kterého bychom se podle mého názoru měli opravdu zapojit, protože CPTPP a Evropská unie jsou mocné," řekla Leyenová.
Rozhodnutí, jestli do paktu přijmout i USA, by pak bylo na EU a stávajících členech. Nyní jsou součástí CPTPP Japonsko, Mexiko, Austrálie, Kanada, Vietnam nebo Chile jako zakládající členové a vloni se připojila i Velká Británie.
"Pokud je WTO stejně nefunkční, jak byla po celá léta a zjevně i nadále zůstává, pak my, kteří i nadále považujeme volný obchod za důležitý, musíme přijít s něčím jiným," podpořil ideu německý kancléř Friedrich Merz.
EU už podléhá americkým dovozním clům ve výši 50 % na ocel a hliník, 25 % na automobily a automobilové díly a 10 % na většinu ostatních výrobků z EU, u nichž Trump pohrozil, že bez dohody by se mohly zvýšit na 50 %. Unie se dohodla na, ale zatím neuvalila cla na americký dovoz v hodnotě 21 miliard eur a pohrozila dalším balíkem.
Jak popisuje deník The Guardian, mezi evropskými diplomaty se v pesimistické náladě ohledně šance na uzavření dohody objevují dva přístupy – rychlé dosažení dohody a zajištění jistoty pro průmysl, nebo další boj ve snaze o vyjednání lepších podmínek.
Zastáncem "rychlé a jednoduché" dohody je právě německý kancléř, který zastupuje zájmy německého automobilového průmyslu. Francouzský prezident Emmanuel Macron na druhé straně si myslí, že nevyrovnaná dohoda by v dlouhodobém horizontu EU poškozovala.
TN.cz