Když v mrazu nastartujete, měli byste nechat motor před jízdou běžet na volnoběh, aby se zahřál? A pokud ano, jak dlouho? Věčné otázky, na které neexistuje jednoznačná odpověď.
Jak startujete vymrzlé auto? Necháváte ho před jízdou zahřát na volnoběh?
Přestože výrobci motorové oleje neustále vylepšují, v mrazu olej v mazacím systému houstne a jeho pohyb je obtížnější. Zkrátka olej je moc hustý, aby se za studena hned dostal všude, kde je ho potřeba, a než se teplota zvedne, mazání kovových povrchů neprobíhá tak, jak by mělo.
Ale stačí na prohřátí několik sekund, nebo je potřeba několik minut? A nebo je nejlepší rovnou vyrazit a zahřívat motor pomalou jízdou? Pokud nemáte jasno, nejste sami. A neshodnou se ani experti.
Třeba šéf společnosti ECR Engines a konstruktér motorů General Motors pro americkou sérii Nascar Andrew Randolph už před časem vzkázal, že je motor potřeba jednoznačně před jízdou zahřívat několik minut.
Argumentuje rozdílnou teplotní roztažností kovových součástek motoru. Většina moderních motorů je konstruována převážně z hliníku a koeficient jeho teplotní roztažnost je výrazně vyšší než u litiny. Při zahřátí a ochlazení se tak hliník roztahuje a smršťuje mnohem více než litina.
Proto při nízkých teplotách klesá vzdálenost mezi některými klíčovými částmi – například blok motoru je vyroben z hliníku a klikový hřídel či ložiska z oceli. To pak zmenšuje vůli ložisek a v kombinaci s nedostatečným mazáním hrozí suché tření kovu o kov a tím i větší opotřebení.
Ale Andrew Randolph dodává, že na dostatečné zahřátí stačí opravdu jen chvíle, není třeba čekat ať bude motor na porovozní teplotě. "Není dobře, když lidé nechávají nastartovaný motor na volnoběh i patnáct a víc minut. To může škodit například válcům a pístním kroužkům," upozorňuje expert na motory.
Zajímavý průzkum mezi mechaniky udělal i magazín Business Insider. Oslovil jich přes 30 a zkoušel zjistit, jak v mrazu studené auto startovat správně.
Dostal od nich různé odpovědi:
Někteří radili nechat nastartované auto běžet na volnoběh tři až pět minut.
Jiní tvrdili, že není třeba čekat vůbec.
A další mechanik vzkázal, že na zahřátí před jízdou úplně stačí 30 až 60 vteřin volnoběhu.
Celkově se doporučení rozcházela v rozpětí od nuly do 10 minut. A Business Insider rovnou nabídl částečné vysvětlení tak velkých rozdílů v odpovědích – není to v tom, že by někteří mechanici zamrzli před čtyřiceti lety v době karburátorů, kdy bylo několikaminutové zahřívání nutností. Moderní motory nic takového nepotřebují.
Rozdílné rady spíš pramení z různých doporučení výrobců aut. Magazín odkazuje na starší zprávu americké Oak Ridge National Laboratory, kde výzkumníci porovnávali manuály různých značek aut a jejich doporučení pro volnoběh.
Třeba u Hondy jakákoliv rada chyběla. Ford a Chevrolet doporučovali po nastartování volnoběh maximálně 30 sekund. Infinity a Nissan alespoň 30 sekund. A Toyota několik desítek sekund.
Experti automobilky Hyundai zase vzkazují, že na dostatečné zahřátí u moderních motorů stačí několik sekund volnoběhu. Upozorňují, že zbytečně dlouhé stání na volnoběh může spíše uškodit. A například německý ADAC poukazuje na svůj test, kdy se po čtyřech minutách volnoběhu ohřál motorový olej z minus 10 stupňů o pouhé tři stupínky.
ADAC tak řidičům doporučuje, aby zahřívali jízdou: Rozjeďte se ihned po nastartování motoru a zpočátku se vyhněte vysokým rychlostem.
Jednoznačnou odpověď tedy nedostaneme, ale dá se z toho všeho vytvořit doporučení:
Držte se kolem 30 vteřin. Většina vozidel potřebuje ke správné cirkulaci oleje v mrazu 30 sekund až minutu, dvě minuty musí stačit i při extrémně chladných podmínkách.
Pokud necháte auto nastartované déle,nejspíš jen plýtváte palivem a penězi. Navíc delší volnoběh neprospívá baterii ani oleji. A taky zbytečně znečišťujete životní prostředí.
Každopádně platí i další pravidlo:
Když vyrazíte v mrazu na cestu, prvních pár minut se kroťte s plynem. Tím, že budete motor vytáčet do vyšších otáček a poženete studené auto vyšší rychlostí, možná rychleji ohřejete vzduch z topení, ale dáváte studenému motoru hrozně zabrat.
Pokud v mrazu nastartujete a od domu okamžitě "vystřelíte" na plný plyn jako v létě a ještě se hned za první zatáčkou začnete šplhat do kopce, ničíte si ložiska, pístní kroužky i stěny válců.
Navíc výrazně stoupá spotřeba. Motor je skutečně připravený až ve chvíli, kdy se jeho kovové součástky zahřejí všechny kovy se roztáhnou a všechny části začnou fungovat tak, jak mají.
Vyrážíte na hory? Expert radí, jaké pořídit řetězy a jak jednotlivé typy nasadit:
vak, TN.cz