Jak správně startovat auto v mrazu? Je třeba nechat zahřát motor na volnoběh?

před 1 dnem 1

Když v mrazu nastartujete, měli byste nechat motor před jízdou běžet na volnoběh, aby se zahřál? A pokud ano, jak dlouho? Věčné otázky, na které neexistuje jednoznačná odpověď.

Jak startujete vymrzlé auto? Necháváte ho před jízdou zahřát na volnoběh?

Přestože výrobci motorové oleje neustále vylepšují, v mrazu olej v mazacím systému houstne a jeho pohyb je obtížnější. Zkrátka olej je moc hustý, aby se za studena hned dostal všude, kde je ho potřeba, a než se teplota zvedne, mazání kovových povrchů neprobíhá tak, jak by mělo.

Ale stačí na prohřátí několik sekund, nebo je potřeba několik minut? A nebo je nejlepší rovnou vyrazit a zahřívat motor pomalou jízdou? Pokud nemáte jasno, nejste sami. A neshodnou se ani experti.

Třeba šéf společnosti ECR Engines a konstruktér motorů General Motors pro americkou sérii Nascar Andrew Randolph už před časem vzkázal, že je motor potřeba jednoznačně před jízdou zahřívat několik minut.

​Argumentuje rozdílnou teplotní roztažností kovových součástek motoru. ​Většina moderních motorů je konstruována převážně z hliníku a koeficient jeho teplotní roztažnost je výrazně vyšší než u litiny. Při zahřátí a ochlazení se tak hliník roztahuje a smršťuje mnohem více než litina.

Proto při nízkých teplotách klesá vzdálenost mezi některými klíčovými částmi – například blok motoru je vyroben z hliníku a klikový hřídel či ložiska z oceli. To pak zmenšuje vůli ložisek a v kombinaci s nedostatečným mazáním hrozí suché tření kovu o kov a tím i větší opotřebení.

​Ale Andrew Randolph dodává, že na dostatečné zahřátí stačí opravdu jen chvíle, není třeba čekat ať bude motor na porovozní teplotě. "Není dobře, když lidé nechávají nastartovaný motor na volnoběh i patnáct a víc minut. To může škodit například válcům a pístním kroužkům," upozorňuje expert na motory.

Zajímavý průzkum mezi mechaniky udělal i magazín Business Insider. Oslovil jich přes 30 a zkoušel zjistit, jak v mrazu studené auto startovat správně.

Dostal od nich různé odpovědi:

Někteří radili nechat nastartované auto běžet na volnoběh tři až pět minut.

Jiní tvrdili, že není třeba čekat vůbec.

A další mechanik vzkázal, že na zahřátí před jízdou úplně stačí 30 až 60 vteřin volnoběhu.

Celkově se doporučení rozcházela v rozpětí od nuly do 10 minut. A Business Insider rovnou nabídl částečné vysvětlení tak velkých rozdílů v odpovědích – není to v tom, že by někteří mechanici zamrzli před čtyřiceti lety v době karburátorů, kdy bylo několikaminutové zahřívání nutností. Moderní motory nic takového nepotřebují.

Rozdílné rady spíš pramení z různých doporučení výrobců aut. Magazín odkazuje na starší zprávu americké Oak Ridge National Laboratory, kde výzkumníci porovnávali manuály různých značek aut a jejich doporučení pro volnoběh.

Třeba u Hondy jakákoliv rada chyběla. Ford a Chevrolet doporučovali po nastartování volnoběh maximálně 30 sekund. Infinity a Nissan alespoň 30 sekund. A Toyota několik desítek sekund.

​Experti automobilky Hyundai zase vzkazují, že na dostatečné zahřátí u moderních motorů stačí několik sekund volnoběhu. Upozorňují, že zbytečně dlouhé stání na volnoběh může spíše uškodit. A například německý ADAC poukazuje na svůj test, kdy se po čtyřech minutách volnoběhu ohřál motorový olej z minus 10 stupňů o pouhé tři stupínky.

ADAC tak řidičům doporučuje, aby zahřívali jízdou: Rozjeďte se ihned po nastartování motoru a zpočátku se vyhněte vysokým rychlostem.

Jednoznačnou odpověď tedy nedostaneme, ale dá se z toho všeho vytvořit doporučení:

Držte se kolem 30 vteřin. Většina vozidel potřebuje ke správné cirkulaci oleje v mrazu 30 sekund až minutu, dvě minuty musí stačit i při extrémně chladných podmínkách.

Pokud necháte auto nastartované déle,nejspíš jen plýtváte palivem a penězi. Navíc delší volnoběh neprospívá baterii ani oleji. A taky zbytečně znečišťujete životní prostředí.

Každopádně platí i další pravidlo:

Když vyrazíte v mrazu na cestu, prvních pár minut se kroťte s plynem. ​Tím, že budete motor vytáčet do vyšších otáček a poženete studené auto vyšší rychlostí, možná rychleji ohřejete vzduch z topení, ale dáváte studenému motoru hrozně zabrat.

Pokud v mrazu nastartujete a od domu okamžitě "vystřelíte" na plný plyn jako v létě a ještě se hned za první zatáčkou začnete šplhat do kopce, ničíte si ložiska, pístní kroužky i stěny válců.

Navíc výrazně stoupá spotřeba. Motor je skutečně připravený až ve chvíli, kdy se jeho kovové součástky zahřejí všechny kovy se roztáhnou a všechny části začnou fungovat tak, jak mají.

Vyrážíte na hory? Expert radí, jaké pořídit řetězy a jak jednotlivé typy nasadit:

vak, TN.cz

Read Entire Article