Svého času šlo o nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu. Lokomotivy řady 151 z dílny Škody Plzeň se poprvé dostaly na železnice v roce 1978, poté obsluhovaly stěžejní trati z Prahy do Ostravy. Vyrážely ale až k hranicím tehdejšího Sovětského svazu. Pro jejich původní zbarvení se jim začalo říkat "banán", ale také "krysa", "potkan" nebo "dvojka", což vychází z historického názvu řady E 499.2.
Dnes slouží poslední z nich mezi Prahou a Děčínem. 7. března ale vyjedou na poslední jízdu. České dráhy modernizují své lokomotivy, od soboty je tak vystřídají stroje Škoda řady 162.
"Z pravidelného provozu nyní odstavujeme lokomotivy řad 150.2 a 151, do roka až dvou let je budou následovat také poslední stroje řad 242 a 371, které mají už jen okrajové výkony. Útlumem procházejí řady 163 a stejný osud čeká zhruba do dvou let motorové vozy řady 854," uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
"V budoucnosti budou základem našeho lokomotivního parku v elektrické trakci lokomotivy Škoda řady 362 a Siemens Vectron. Dodávka 50 kusů těchto strojů v provedení pro maximální rychlost 230 km/h začne na konci letošního roku a ve Vršovicích už pro ně chystáme místo," dodal Ješeta.