Loterie i slevy „na tělo“ vybrané umělou inteligencí. Jaké novinky nás čekají v obchodech?

před 8 hodinami 2

Obchodní řetězce v zahraničí vymýšlejí různé akce a vylepšení, aby zaujaly možné zákazníky. Velmi progresivní je v tomto ohledu společnost Aldi, kterou Češi mohou znát z nákupů z Německa či Polska. Pobočka Aldi ve Velké Británii například v minulosti testovala poplatek za vstup do prodejny.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Českým e-shopům se daří. Rekordně jim rostou objednávky z Německa a Rakouska

Každý, kdo chtěl vejít do pobočky řetězce v londýnském Greenwichi, musel zaplatit 10 liber (zhruba 300 korun), které se později odečetly z ceny nákupu. Jednalo se o prodejnu Shop and Go, která je bez pokladen a využívá nejmodernější technologie. Lidé si na začátku nákupu načtou QR kód v aplikaci nebo využijí platební kartu. Prodejna využívá kamery s umělou inteligencí, a ty následně skenují zboží v košíku. Systém si pak automaticky strhne cenu nákupu ze zákazníkova účtu. Podobný koncept mají i britské prodejny Amazon, Tesco nebo Sainsbury's.

Nově se lidé mohou u samoobslužných pokladen setkat podle webu Mirror s prodejem losů do tamní národní loterie. Zájemci o zakoupení loterijního lístku musí mít kartu National Lottery Fast Pay. V obchodě je poté nutné ověřit i věk nakupujícího, podobně jako u nákupu alkoholu.

„Zákazníci si budou moci vsadit v loterii, zatímco půjdou na svůj týdenní nákup do obchodu. Doufáme, že výherní losy budou od našich šťastných zákazníků,“ řekl mluvčí společnosti Aldi Richard Thornton.

Tikety si mohou u pokladen koupit i Češi

Testované novinky se časem dostávají i za hranice jiných zemí. Prodejny bez pokladen mohou lidé vidět i v Německu nebo Nizozemsku. Výhodou je, že fungují nonstop. Tuzemští spotřebitelé se s podobným konceptem mohou také setkat. Řetězec COOP rozjel projekt 24/7, kdy se zákazník dostane do obchodu v jakoukoliv denní i noční dobu pomocí bankovní identity a stažené aplikace DoKapsy. Svůj nákup ale musí následně namarkovat na samoobslužné pokladně.

Právě v pobočkách skupiny COOP si zákazníci mohou koupit vybrané loterie společnosti Sazka přímo na pokladně. „Máme tuto funkci implementovanou přímo do pokladního systému. Na řadě prodejen je možné toto využít právě v době bez personálu. Vychází to z naší filosofie akumulace služeb na prodejnách, které dnes nejsou jen o prodeji potravin, ale i o nabídce doprovodných služeb, což je pro nás nyní i výhoda vzhledem k zavádění 24/7 prodejen,“ řekl pro CNN Prima NEWS mluvčí skupiny COOP Lukáš Němčík.

Němčík také dodává, že kromě losů jsou zákazníkům k dispozici i jiné služby. Jako například dobíjení, platba složenek nebo služba Cashback, kdy si lidé mohou v každé prodejně vybrat hotovost. „Naše věrnostní programy jsou pak regionální a vycházejí ze zájmu zákazníků v jednotlivých regionech, je to pak odlišné od místa a v řadě oblastí propojené s členskými programy finančních benefitů za nákupy. Zde je pak třeba novinkou propojení nakupování a finanční odměny u našeho mobilního operátora COOP Mobil,“ dodal Němčík.

Obchody posilují věrnostní aplikace nebo vypínají rádia

Další řetězce se věnují například snižování hluku v prodejnách. Přišla s tím společnost Tesco, která zavedla Klidnou hodinku. Každý týden v pondělí od 12. do 13. hodiny je vypnuté rádio, nepouštějí se reklamy a ztišují se pokladní skenery. „Tato iniciativa je určena především pro zákazníky s poruchou autistického spektra (PAS), ale věříme, že klidnější prostředí ocení i další zákazníci i naši kolegové,“ řekla pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti Tesco Iva Pavlousková.

Po Velikonocích chce Tesco představit jednu z novinek u věrnostní aplikace Clubcard. Umožnit by měla rychlejší a pohodlnější nakupování. „V našich prodejnách nabízíme zákazníkům možnost volby – mohou si vybrat mezi klasickými pokladnami, samoobslužnými pokladnami nebo systémem Scan&Shop (zákazník si svým mobilem, popřípadě vypůjčeným skenerem sám skenuje čárové kódy nákupu, pozn. red.) podle toho, co jim nejvíce vyhovuje. Naší prioritou je dále rozšiřovat povědomí o službě Scan&Shop a zlepšovat její dostupnost,“ dodala Pavlousková.

Řetězec Albert pro změnu odměňuje své zákazníky za věrnost v aplikaci Můj Albert. „Aplikace také nabízí personalizované slevy přizpůsobené jednotlivým zákazníkům. K tradičním slevovým akcím v aplikaci v minulém roce navíc přibyla atraktivní novinka – kupon na dlouhodobou slevu ve výši 15 procent na zdravé potraviny Nature’s Promise a BIO,“ řekl pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti Jiří Mareček.

V zahraničí získáte zpět část peněz

Zahraniční obchody ale nevyužívají pouze možnost neplacení na pokladnách či zakoupení losů při placení. Ve velké míře se totiž objevují personalizované akce nebo slevy. Prodejny totiž využívají data z aplikací či věrnostních programů k vytvoření speciálních slev na míru.

Po větším zapojení umělé inteligence se můžeme dočkat i dynamických cen. Ty by se v reálném čase měnily v závislosti na obsazení prodejny či podle historických dat o prodejnosti určitého zboží.

Pomocí aplikací nabízejí řetězce například službu cashback, při které lze získat část peněz z nákupu zpět. V zahraničí se jedná o velmi rozšířenou službu a tuzemští zákazníci se s ní mohou setkat spíše při nákupu elektroniky.

Rozšířené jsou také nejrůznější herní prvky a soutěže, při kterých mohou zákazníci vyhrát ceny či získat nové slevové kupony. Řetězce se k této praktice uchylují zejména kvůli tomu, že lidé se tak více identifikují s určitou obchodní značkou a jsou za to odměňováni. I v českých supermarketech je to už patrné například při soutěžích o automobily. Jako herní prvky se dají označit i různá kola štěstí, které si uživatelé mohou interaktivně roztočit v aplikacích.

Obliba samoobslužných pokladen roste

V českých obchodech jsou oblíbené zejména samoobslužné pokladny, které se v zahraničí v poslední době spíše ruší kvůli podvodům a krádežím.

Oblíbenost dokládá i loňský průzkum společnosti STEM/MARK, podle kterého tři čtvrtiny respondentů považují samoobslužné pokladny za pozitivní. Nejčastěji je využívají lidé ve věku 18 až 29 let, přičemž starší lidé preferují využívání pokladen s obsluhou. Pětinu lidí nad 60 let věku využívání samoobslužných pokladen stresuje.

Češi ale dostatečně nevyužívají jednoho velkého pomocníka při nákupech, který by jim pomohl uspořit čas. Tím je placení pomocí takzvaného scanu, neboli ručního snímače čárových kódů. Dvě třetiny zákazníků se s ním setkaly, nicméně tuto možnost využila pouze pětina dotázaných. Důvodem je, že lidé nakupují spíše menší množství zboží nebo neumějí snímač používat.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Blíží se konec slev? Džungle akcí mate zákazníky. Experti navrhují „bič na supermarkety“

Read Entire Article