Mladí Češi nechtějí chodit k volbám. Vadí jim velký věkový rozdíl mezi nimi a politiky

před 5 hodinami 3

Politici ve svých kampaních čím dál častěji cílí na mladé voliče. Ale zatímco se zaměřují na sliby lepší budoucnosti, mladší generace by podle průzkumu přivítala v politice víc lidí, kteří jsou jim věkově blíž. Je to prý jeden z hlavních důvodů, proč chodí málo k volbám.

Mladí Češi patří dlouhodobě mezi nejméně aktivní voliče v Evropě. "Česká republika se 60 procenty mladých lidí, kteří řekli, že se vůbec nezajímají o politiku, že je to absolutně nezajímá, je absolutně na chvostu, na posledním místě," uvedla zakladatelka BoldNews a iniciátorka projektu Tvůj hlas, tvoje volba Alice Mikulášová.

Jde přitom o poměrně velkou část voličů. Jen těch, kteří se k volbám letos budou moci vydat poprvé, bude přes 350 tisíc. Podle průzkumu by mladí Češi přivítali víc mladých poslanců.

"Aktuálně máme druhou nejstarší Sněmovnu v historii. I ti mladí lidé tomu přisuzují nějakou důležitost, a to celkem logicky. Kdo potom má zastupovat jejich hlas, když tam nejsou jejich vrstevníci," dodala Mikulášová.

Průměrný věk poslance v dolní komoře Parlamentu je 53 let. Mezi těmi, kteří byli zvoleni v posledních volbách, byli jen tři, kterým bylo pod třicet. A to je pro mladé voliče problém. Zajímají je totiž jiná témata než jejich rodiče

​"Top téma dneska je nějaká dostupnost a financování bydlení. Zároveň třeba více než u zbytku populace jsou to témata spojená s životním prostředím, témata spojená s psychickým zdravím, což je pro tuto generaci typické, ale i oni velmi často řeší náklady na život, dostupnost zdravotnictví," řekl specialista volebních výzkumů v agentuře IPSOS Michal Kormaňák.

Průzkum ukázal, že na ně nezabírají ani kampaně, které přitom právě na ně cílí. "Mladí lidé překvapivě nechodí tak často na tiktok pro politické informace. Jim to vlastně přijde jako totální bizár, když se ten politik nad padesát snaží mluvit jejich jazykem a používá slova jako flexit a cringe," popsala Mikulášová.

"Mezi těmi sociálními sítěmi je tiktok až na posledním místě," dodal Kormaňák. K tomu, aby mladí lidé k říjnovým volbám přišli, je má motivovat nový projekt Tvůj hlas, tvoje volba.

"První věc, kterou začínáme, je volební manuál, který shrne všechno důležité, co by měl mladý člověk vědět k volbám. Potom chystáme žebříček 30 pod 30," sdělila Mikulášová. Ten má až do voleb upozorňovat na mladé tváře v politice a dát jim prostor představit své vize. Celá kampaň vyvrcholí v září debatou politiků se studenty.

atpr, TN.cz

Read Entire Article