Návštěva běžné základní školy nebo vycházky z ústavu bez dozoru. A to poté, co jako nezletilí spáchali závažný trestný čin. Nedělní pořad Střepiny odhalil šokující realitu toho, jak to v praxi vypadá s dětskými zločinci. Systém jim umožňuje kontakt s okolím, přestože mohou být extrémně nebezpeční. Odborníci volají po změně.
Ve čtrnácti letech měl za sebou víc než leckterý protřelý kriminálník. Krádeže, drogy, týrání zvířat, dokonce i pokus o vraždu kamaráda. Přesto chodil po svobodě. "Došlo to bohužel tak daleko, že zabil třináctiletou holčičku," řekl o svém chovanci ředitel výchovného ústavu Boletice Rudolf Jakubec.
V roce 2016 vyvolal případ velký rozruch. Mladík skončil ve výchovném ústavu. "Já jsem ho měl pouštět na vycházky, protože než se jeho čin vyšetřil, tak byl rok v režimu předběžného opatření a měl pouze ústavní výchovu. Takže ze zákona měl tento chlapec nárok na vycházky," dodal Jakubec.
Většina odborníků nad tím kroutí hlavou. "Zrovna u tohoto případu si myslím, že náprava rozhodně v současné době není," řekla psychiatrička Nikol Přibilová.
Zatímco v případě ústavní výchovy jde hlavně o nahrazení chybějícího rodinného prostředí, ochranná výchova je trestně-právní opatření. A kromě dítěte má chránit i společnost před ním. K uložení ochranné výchovy u dětí mladších 15 let nepřistupují soudy často. Například městský soud v Praze řeší v odvolacích řízeních každoročně jednotky nebo nižší desítky takových případů.
Než systém dostane agresory do režimu ochranné výchovy, trvá to mnohdy i 4 roky. Ti přitom v mezidobí běžně šikanují spolužáky či učitele ve škole. "Způsobuje to znemožnění stoprocentní práce pedagogického charakteru, kdy ta práce pak spočívá spíš v tom ohlídat jedince, aby nekonal zlo ve třídě," poznamenal zástupce ředitele Základní školy Březová v Děčíně Ondřej Michálek.
Odborníci nesouhlasí s postojem poraden, které učitelům doporučují s agresory pracovat a snažit se je například pomocí terapií začlenit do kolektivu. "To absolutně nejde. Kdo si tohle myslí, tak je buď na psychofarmakách nebo je úplně mimo realitu. Se současným týmem, který působí na každé základní škole, je tato vize naprosto nerealizovatelná," uvedl odborník na oblast školství Karel Rajchl.
V České republice je stejně jako v zahraničí klíčovým opětovný proces začlenění do společnosti. Zejména u mladistvých je klíčové podpořit jedince, aby nedocházelo k jejich celoživotnímu pobytu v detenčních zařízeních. Z jakého prostředí dětští agresoři pocházejí a co dělají ve volných chvílích, když je takzvané pasťáky pouštějí mezi nás, to budou dál sledovat i kolegové z pořadu Střepiny.
jal, TN.cz