Německo přestane financovat neziskové organizace, které zachraňují migranty v nebezpečných situacích na moři. Berlín tvrdí, že peníze raději využije na řešení příčin migrace v domovských zemích. Opozice i samotní záchranáři varují, že rozhodnutí povede k většímu počtu mrtvých na jedné z nejnebezpečnějších migračních tras světa.
Německá vláda ukončí finanční podporu neziskovým organizacím, které v posledních letech pomáhaly zachraňovat migranty ve Středozemním moři. Rozhodnutí oznámilo německé ministerstvo zahraničí s tím, že v návrhu nového rozpočtu už pro tyto účely není vyčleněna žádná částka. Informovala o tom agentura Reuters. Podle kritiků jde o krok, který zásadně oslabí humanitární pomoc na jižní hranici Evropy.
"Německo zůstává oddané humanitě a vždycky bude," uvedl ministr zahraničí Johann Wadephul na tiskové konferenci. "Nemyslím si ale, že je úkolem ministerstva zahraničí financovat tento typ záchrany na moři," dodal.
Neziskové organizace, které se záchranou migrantů zabývají, považují krok Berlína za nebezpečný precedens. Například organizace Sea-Eye, která dostala jen za první polovinu letošního roku z Německa téměř 900 tisíc eur (asi 22,3 milionu korun), bude muset výrazně omezit svou činnost. "Teď budeme možná muset zůstat v přístavu, i když na moři nastanou nějaké nouzové situace," varoval její šéf Gorden Isler.
Proti rozhodnutí se ostře postavila i opoziční Strana zelených, která na rozdíl od současné vlády ještě v minulém volebním období podporu záchranným misím prosazovala. "Platíme hasiče, aby zachraňovali lidi na souši. Neměli bychom dovolit ani to, aby lidé umírali v moři," prohlásila poslankyně Zelených Jamila Schäferová, kterou citoval zpravodajský web Deutsche Welle.
Podle odhadů projektu Missing Migrants zmizelo ve Středozemním moři od roku 2014 už více než 32 tisíc lidí. Pomoc neziskových organizací se přitom stala ještě důležitější poté, co Itálie v posledních letech výrazně omezila jejich činnost přijetím zákona, který jejich operace značně komplikuje.
Kritici z řad odborníků i humanitárních pracovníků varují, že rozhodnutí přichází v nejméně vhodnou chvíli. "Je to katastrofální signál," prohlásil šéf Sea-Eye Isler. Podle něj práce jejich organizace nahrazovala to, co by správně měly dělat samotné evropské státy – včetně Německa. "Teď chceme tu mezeru opět rozevřít," dodal.
Řidiči vnikli násilím do kamionu migranti. Absurdní, říká poslanec o vysoké pokutě (6/2025):
TN.cz