Renault oprášil ikonu ze sedmdesátých let minulého století a poslal ji vstříc budoucnosti. Nový Renault 5 E-Tech Electric rozhodně není jen nostalgickou hračkou. Nabízí styl, emoce a techniku, kterou by mu mohly závidět i větší elektromobily. Vyzkoušeli jsme ho na českých silnicích a po několika stovkách kilometrů za volantem musíme uznat, že tohle retro má šmrnc a jede skvěle. Po zásluze se pyšní titulem Evropské auto roku 2025.
Moderní odkaz na minulost
Renault se nebál sáhnout hluboko do své historie a vyplatilo se. Silueta nové "pětky" odkazuje na původní model, ale zároveň se nebojí moderních křivek. Přední LED světla ve tvaru čtverců, mohutné boky a hlavně nasvícená číslice "5" na kapotě – to je kombinace, která zaručí obdivné pohledy zvídavých kolemjdoucích. V křiklavě žluté barvě vzbuzuje emoce, a zmíněná číslice tu není jen pro parádu, funguje jako indikátor stavu nabití akumulátoru.
Nový Renault 5 E-Tech Electric je městské auto, které nepřehlédnete v žádné barevné kombinaci. Na délku má jen něco málo přes 3,9 metru, ale díky šířce a výšce působí robustně.
Designéři si dali záležet na tom, aby moderní "pětka" připomínala svého předchůdce nejen tvarem světlometů nebo proporcemi, ale i drobnými detaily. Třeba zadní sloupky se světelným podpisem ve stylu původního větrání, výrazně vykrojené blatníky nebo zakulacené hrany karoserie vytváří pocit, že se díváte na futuristickou verzi něčeho, co už dobře znáte.
Styl, komfort i digitální asistent Reno
Interiér je promyšlený a ergonomický – všechny důležité ovladače jsou po ruce, naštěstí Renault nespadl do pasti úplné digitalizace, takže nechybí ani fyzická tlačítka, například pro ovládání klimatizace.
Uvnitř najdeme kombinaci moderních technologií a udržitelných materiálů. Zvláště vyšší výbavy (Techno, Iconic Cinq) zaujmou recyklovanými textiliemi a detaily, které připomínají denim nebo semiš.
Dominantou je 10,25" digitální přístrojový štít a stejně velký centrální displej systému OpenR s integrovanými Google službami. Navigace, Spotify, nebo dokonce Google Assistant jsou samozřejmostí. A pak je tu Reno: hlasový asistent, který vás upozorní, že máte otevřené okno, když vjedete do tunelu, nebo nabídne ovládání klimatizace hlasem. Pokud ho nechcete, můžete ho vypnout.
Moderní technologie pak v interiéru doplňují udržitelné materiály. Zvláště vyšší výbavy (Techno, Iconic Cinq) zaujmou kombinací recyklovaných textilií s detaily, které připomínají denim nebo semiš.
Vpředu je dost místa i pro vyšší postavy, vzadu se ale usadí dvě dospělé osoby jen na kratší vzdálenost, protože místa na nohy není příliš. Kufr nabízí solidních 326 litrů, nabíjecí kabely pod podlahou vám nebudou nikde překážet.
Designéři přemýšleli nad každodenními potřebami uživatelů: Interiér nabízí překvapivě dost úložných přihrádek, od schránek ve dveřích, přes důmyslnou středovou konzoli, až po háčky na tašky nebo držák telefonu. Nechybí ani vychytávky, jako je možnost otevření vozu přes mobilní aplikaci nebo tichý elektrický ohřev čelního skla v zimě.
Elektromobil, který baví řídit
Renault 5 E-Tech ale není jen stylovka do města. Díky zadní víceprvkové nápravě a svižnému elektromotoru (v závislosti na výbavě máte k dispozici až 110 kW) působí velmi odvážně i na okreskách.
Zrychlení na stovku za necelých osm sekund sice není něco, z čeho byste měli omdlít, ale pro malý hatchback je výkon naprosto dostačující a dynamika je příkladná.
Ve městě oceníte spíš extrémně malý poloměr otáčení i krátké rozměry při parkování. A kdo si chce víc zařádit, může sáhnout po sesterském modelu Alpine A290, který nabídne až 218 koní.
Podvozek je i přes velká, 18palcová kola naladěn spíše na komfort, ale nastavení se dá celkem slušně personalizovat dle osobních preferencí. Jezdit se dá samozřejmě i ekologicky na spotřebu, ale to výrazně zabíjí dynamiku "pětky".
Až překvapivě jistě elektrický hatchback působí i na dálnici, ačkoliv při vyšších rychlostech (omezovač zasáhne při 150 km/h) už se ozývá aerodynamický šum. To je ale jediná výtka. Celkově je řízení Renaultu 5 přesné, dobře odstupňované a hlavně zábavné, což se o všech elektromobilech říct nedá.
Dvě verze baterie, dojezd až 410 km
Elektrický Renault 5 může mít dva typy akumulátorů: menší 40 kWh (výkon vozu 90 kW) a větší 52 kWh (pojí se s vyšším výkonem 110 kW). Reálný dojezd se pohybuje od 250 do zhruba 350 kilometrů na jedno nabití, a to v závislosti na baterii a hlavně stylu jízdy.
"Pětce" samozřejmě i v tomto ohledu nejvíce sluší městský provoz, kdy u silnější verze často rekuperuje a zvládá i vzdálenosti kolem 410 kilometrů na nabití. S rychlostí jízdy pak dojezd klesá, takže při kombinaci města a okresek se dá ujet asi 320 kilometrů, na dálnici už maximálně dvě stovky kilometrů.
Pro městský provoz a každodenní dojíždění je ale i menší baterie naprosto v pohodě, navíc se rychleji nabíjí. Renault tak cílí na poměrně široké spektrum uživatelů. Od těch, kteří chtějí stylové auto na víkendové výlety, až po ty, kteří s elektromobilem plánují fungovat každý den.
Potěší také samotné dobíjení. Rychlonabíjení zvládá až 100 kW (u menší baterie 80 kW), což znamená, že na 80 procentech kapacity jste zhruba za 30 minut. Doma přes AC (11 kW) nabijete vůz přes noc. Renault také nabídne funkci V2L (napájení spotřebičů) a do budoucna chystá i V2G (napájení do sítě), což z něj dělá nejen automobil, ale i malý elektrogenerátor na kolech.
Konkurence, cena, verdikt
"Pětka" vstupuje do segmentu, kde na ní čekají zavedení a podobně styloví soupeři: Mini Cooper Electric, Fiat 500e, nebo Peugeot e-208. Oproti Mini nabízí R5 lepší vnitřní prostor, větší kufr a nižší cenu při podobné výbavě. Fiat 500e je možná ještě víc cool, ale má menší baterii a slabší výbavu.
Peugeot e-208 pak působí možná o něco sofistikovaněji, ale nedokáže konkurovat šarmu ani výbavě Renaultu. V přímém srovnání R5 boduje hlavně kombinací designu, praktické použitelnosti a výborné technologie, což je v této třídě zatím unikát.
Renault tak nešlápl vedle a naopak oživil legendu a zároveň postavil auto vhodné moderní budoucnosti. Renault 5 E-Tech je povedený elektromobil s promyšlenou technikou, odpovídajícím komfortem, v segmentu městských elektrických vozů působí svěže a je poctivě zpracovaný. Kdo hledá stylové, praktické a technologicky nabité auto do města a okolí, bude z něj nadšený.
Cena za základní výbavu Renaultu R5 Electric s nižším dojezdem začíná na 675 tisících korun, což je u EV městské třídy spíš střední kategorie. Za vyšší výbavu a větší kapacitu akumulátoru už zákazníci zaplatí 800 tisíc. Kompletní specifikace a konfigurátor jsou dostupné na webu Renaultu.
TN.cz