Mezi jihočeským Táborem a středočeským Benešovem a Vlašimí jezdí linkové elektrobusy. V Česku jde přitom o novinku. Zatím se totiž autobusy poháněné bateriemi využívaly pouze v městské hromadné dopravě. Provozu předcházely náročné přípravy.
S elektroauty už se na českých silnicích setkáváme běžně. Elektrobusy ale doposud zajišťovaly pouze přepravu po městech a jejich blízkém okolí. Nyní se vydávají na cestu dlouhou přes 50 kilometrů. Jde o vůbec první linkové spoje s elektrickými autobusy v Česku.
"Firma jde cestou nízkoemisních vozidel a jako další jsme se rozhodli jít cestou bezemisních vozidel," jednatel společnosti Comett Tábor Aleš Melich. Elektrobusy se teď lidé dostanou z Tábora až do Benešova nebo Vlašimi.
"Předcházelo tomu minimálně dva roky plánování, protože jsme na základě požadavků klienta, které se také v čase měnily, vybírali správnou technologii," vysvětlil Aleš Melich," vysvětlil Jakub Kott, vedoucí služeb mobility společnosti E.ON Energie
"Museli jsme se naučit tomu, že to není nafta, že to není CNG, že opravdu je nutné naplánovat ten kapacitní dojezd," upřesnil Melich. "Ten systém dokáže reagovat na to, že autobus přijel pozdě a už musí vyjet a dokáže mu dát více výkonu než třeba těm ostatním," dodal Kott.
Na linkách se pohybuje šest elektrických autobusů. Za rok by měly urazit dohromady téměř milion kilometrů a převést více než 1 milion 600 tisíc cestujících.
eva, TN.cz