Ministerstvo dopravy si pochvaluje upravený bodový systém zavedený od začátku loňského roku. Do souvislosti s ním dává pokles smrtelných nehod, zranění i přestupků mladých řidičů.
Před rokem začal platit upravený bodový systém, který zavedl přísnější tresty za závažné a nebezpečné přestupky a naopak zmírnil pokuty za menší prohřešky.
"Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu," vysvětloval před rokem ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Teď si změny pochvaluje. "Zaznamenali jsme historicky nejnižší počet těžce zraněných osob i usmrcených chodců. Také výrazně klesl počet nehod způsobených alkoholem za volantem," říká ministr.
Vloni se proti předchozímu roku snížil počet smrtelných nehod o 17 případů, dopravní nehody tak v roce 2024 měly 438 obětí.
S rovnání počtu přestupků v roce 2024 proti roku 2023. | Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Počet nepřipoutaných řidičů vloni poklesl o 44 procent, o pětinu méně přestupků spáchali řidiči s telefonem v ruce. O deset procent klesl počet přestupků řidičů, kteří řídili pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Desetiprocentní snížení také nastalo u překročení rychlosti.
Podle ministerstva se osvědčila i možnost řídit od 17 let s mentorem. Vloni toho využilo až 20 procent nových řidičů.
Analýza přestupků dokonce ukázala, že sedmnáctiletí řidiči jsou zodpovědnější – spáchali pouze 8,4 procenta přestupků proti osmnáctiletým a starším řidičům.
"Výchova k odpovědnosti a podpora rodinného mentoringu má smysl. Budeme tento program dále rozšiřovat a podporovat vzdělávání nejen mladých řidičů, ale i jejich mentorů,“ říká vedoucí Besipu Tomáš Neřold.
vak, TN.cz