Strašný risk na střeše vlaku. Mladíci se kvůli videu dostali do hledáčku policie

před 2 dny 4

Dvojice mladíků se veze na vnější části vlaku CityElefant na trase mezi Prahou a Benešovem. Krátké, ale šokující video, které se na sociálních sítích poprvé objevilo už v dubnu. I po několika měsících ale přitahuje pozornost, a to nejen běžných uživatelů. Případ řešila policie a před podobným extrémně riskantním a nezákonným jednáním varují i sami dopravci. Jako odstrašující příklady pak slouží nehody z minulosti.

Video, které se v dubnu objevilo na tiktoku, zachycuje mladíky jedoucí na střeše vlaku linky S9. Záběry rychle získaly tisíce zhlédnutí a dostaly se i do rukou policie. Nezodpovědný čin přitom mohl skončit tragicky.

"Policisté z obvodního oddělení Řevnice celou událost prověřili, provedli šetření ke zjištění totožnosti, avšak bohužel se nepodařilo nikoho ztotožnit," uvedla pro TN.cz policejní mluvčí Michaela Richterová. Bez konkrétní identifikace pachatelů totiž nemohou orgány věc dále řešit.

​Mladíkům ale při jejich nebezpečném jednání hrozil mnohem horší osud než postih od policie nebo úřadů. Mnohým vytane na mysl případ z loňského října, kdy kvůli adrenalinovému svezení na střeše vídeňského metra přišli o život dva mladí muži –⁠⁠⁠⁠⁠ 17letý chlapec z Prahy a jeho o rok starší kamarád rakouské národnosti. Šlo o druh stejné "zábavy" zvané train surfing.

České dráhy i Správa železnic se podobnými incidenty dlouhodobě zabývají. A upozorňují, že podobné jednání může stát život. "Obecně jako dopravce můžeme konstatovat, že podobná 'zábava' je velmi nebezpečná. Může končit v lepším případě vážným zraněním s doživotními následky, v horším případě smrtí," varuje tiskový mluvčí Českých drah Filip Medelský.

"Je nutné si uvědomit, že moderní vlakové soupravy jsou schopny vyvinout opravdu velkou rychlost. Například právě u zachycené jednotky řady 471 CityElefant je její maximální rychlost až 140 km/h. Navíc železniční pražce jsou zpravidla z betonu, nemluvíme ani o samotné koleji. Tedy případný pád ve vysoké rychlosti na betonovou či ocelovou plochu takřka jistě povede k fatálnímu poškození zdraví," vysvětluje mluvčí.

​A dodává, že při pádu do kolejiště mezi stanicemi beze svědků se takováto osoba navíc velmi pravděpodobně nedočká rychlé pomoci, která může být v takovém případě klíčovým faktorem. Případně riskuje srážku s dalším jedoucím vlakem.

Podle odborníků patří mezi nejčastější zranění způsobená pádem z vlaku těžké zlomeniny, poranění páteře, poranění hlavy a vnitřní krvácení. Při pádu na betonové pražce nebo do kolejiště navíc hrozí amputace končetin, těžké poškození mozku či smrtelné rozdrcení těla. Fatální může být i zásah elektrickým proudem – trolejové vedení nad vlakem je pod napětím 3 000 voltů. Při zásahu proudem může dojít k popáleninám třetího stupně nebo zástavě srdce.

​Z právního hlediska se lidé toužící se svézt na zádech vlakové soupravy dopouštějí i správních deliktů, jako je nepovolený vstup do provozované železniční dopravní cesty. V krajních případech může jít i o trestný čin obecného ohrožení.

Před podobným nebezpečným chováním a jeho vážnými následky varují v rámci preventivních kampaní ČD i Správa železnic – ta nedávno v rámci projektu Budeš nám chybět představila praktických osm bezpečnostních zásad, kterých se v blízkosti vlaků a železnice držet.

Nepochopitelný manévr na přejezdu. Strojvedoucí střetu nemohl zabránit (5/2025):

TN.cz

Read Entire Article