V automobilovém světě by mohlo vzniknout nové monstrum s hodnotou přesahující 50 miliard dolarů, tedy 1,2 bilionu korun. Svou velikostí by se koncern zařadil hned za Toyotu a Volkswagen, píše CNN.
Honda je po Toyotě druhou největší automobilkou v Japonsku, Nissan třetí. Obě známé společnosti v pondělí oficiálně oznámily, že odstartovaly jednání o fúzi. Spojení by jim poskytlo více zdrojů pro boj s čínskými konkurenty. Cílem je také dohnat Teslu a čínský BYD na poli elektromobilů a posílit vývoj pokročilého softwaru i v oblasti autonomního řízení.
V pondělí Honda a Nissan podepsaly memorandum a formálně tak zahájily rozhovory o prohloubení partnerství, o kterém se mluví už od začátku letošního roku, podotýká portál The New York Times. Daly si na to šest měsíců, během nichž mají ladit propojení pod holdingovou společnost. Cílem je dokončit případnou fúzi v srpnu 2026.
Dohoda je považována za záchranné lano zejména pro Nissan, který kvůli klesajícím prodejům omezuje pracovní místa a výrobu. Do celé operace je zapojena i další automobilka, Mitsubishi Motors, která má na Nissan kapitálové a strategické vazby. Vznikl by tak kolos s hodnotou přes 50 miliard dolarů.
Fúze nejsou v automobilovém průmyslu žádnou novinkou, připomíná CNN s odkazem na americký General Motors, koncern Stellantis nebo partnery Volkswagenu. I Toyota má technologické partnerství s japonskými značkami Mazda či Subaru a nedávno se dohodla na společném vývoji elektromobilu také se Suzuki.
Cílem takových propojení je sdílení finanční zátěže při vývoji vozidel nové generace. Na rozdíl od aut se spalovacím motorem, které definovaly průmysl po většinu minulého století, je dnes mnohem víc vozidel vybaveno bateriemi, elektromotory a pokročilým softwarem. Řada značek využívá sdílené komponenty i platformy, na kterých pak své modely staví.
"Současné obchodní modely se mění. Nebude to trvat deset až dvacet let, než se to stane, přijde to mnohem rychleji," řekl po podpisu memoranda generální ředitel Hondy Tošihiro Mibe.
"Potřebujeme mít správné dělostřelectvo, abychom byli na tomto bojišti konkurenceschopní, takže začínáme dnes," dodal na společném brífinku se šéfem Nissanu Makoto Ušidou.
Nissan a Honda prodaly v roce 2023 celosvětově dohromady 7,4 milionu vozů. Honda jako silnější z partnerů by měla mít při fúzi hlavní roli, ale automobilky zatím vzkazují, že značky všech zapojených společností zůstanou i po případné fúzi zachovány.
Nissan se potýká s velkými finančními problémy, Honda by od něj na druhou stranu mohla získat velká SUV, které nemá. Nissan má také dlouholeté zkušenosti s výrobou baterií a hybridních pohonných jednotek, které by mohly pomoci Hondě při vývoji vlastních elektromobilů a příští generace hybridů.
vak, TN.cz