Tesla vypustila svoje robotaxíky. Za jízdu chce necelou stovku, není to ale bez problémů

před 5 dny 5

Šéf společnosti Tesla Elon Musk splnil jeden ze svých slibů a ještě před prázdninami vyslal do provozu v texaském Austinu několik autonomních taxíků. Zatím se v nich ale dá jezdit jen v omezeném režimu a s doprovodem na sedadle spolujezdce, informuje CNN.

Robotaxi americké automobilky Tesla od víkendu svezly první zákazníky. Každá jízda zatím stojí 4,2 dolaru, v přepočtu necelou stovku, jezdit v nich ale může zatím jen pozvaná omezená skupinka příznivců značky, a to jen po jedné ze čtvrtí města Austin, kde má Tesla svoje sídlo.

Zákazníky navíc v autonomním autě vždy doprovází zaměstnanec Tesly na sedadle spolujezdce, píše CNN.

Musk spuštění služby sliboval dlouho, nakonec jeden z posledních slibů splnil, ale v "osekaném" rozsahu. Na silnice vyrazilo jen deset až dvacet firemních elektromobilů, jde výhradně o Model Y vybavený nejnovějším softwarem a harwarem pro autonomní jízdu, nikoli v o speciální "cybercab" bezt volantu a pedálů, který Musk představil vloni na podzim. Cybercaby dosud nejsou povoleny pro provoz na silnicích, natož aby se ve velké vyráběly.

I tak šéf Tesly označil na sociální síti X spuštění služby za vrcholný okamžik desetiletého úsilí.

Jízda se dá objednat ve speciální aplikaci, zákazník se pak veze vzadu, za volantem nikdo nesedí, ale ze sedadla spolujezdce zatím monitoruje jízdu bezpečnostní pracovník Tesly s notebookem.

​Mezi prvními zákazníky byla řada influencerů, kteří jsou značce naklonění, podotýká CNN.

Například Dan Ives, technický analytika společnosti Wedbush Securities a nadšený propagátor Tesly popsal svou jízdu v roboxtaíku jako naprosto bezproblémovou. "Nyl tam okamžik, kdy jsme jeli po úzké silnici stoupající do kopce s auty zaparkovanými po obou stranách, s protijedoucími vozidly a lidmi, kteří otevírali dveře svých aut do silnice, a robotické taxi mistrovsky manévrovalo," uvedl mimo jiné.

Nadšené byli i další příspěvky.

That's a wrap! In the last 36 hours, I've taken a total of 20 @Tesla Robotaxi rides and traveled 92 miles. No interventions, no critical safety issues. All my rides were smooth and comfortable.

Thank you, Tesla, for letting me be a part of this experience—and congrats to the… pic.twitter.com/VNpSUVMuz6

— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) June 24, 2025

Objevila se ale také videa, na kterých je vidět, jak autonomní auto dělá chyby. V jednom z nich robotické taxi nezvládlo odbočovací manévr a jeden blok jelo po špatné straně silnice než se mu podařilo zahnout vlevo. Na jiných záběrech je vidět, jak taxík krouží kolem stanoveného cíle, na displeji vyzývá pasažéra, že může bezpečně vystoupit, přitom stále pokračuje v jízdě.

Podle informací televizní stanice CNBC se už kvůli těmto videím o provoz robotaxíků Tesly zajímá americký regulační úřad bezpečnosti silničního provozu NHTSA.

Musk prohlásil, že v otázce bezpečnosti je a bude paranoidní. Robotaxi zatím třeba nevyjíždějí za tmy, ve špatném počasí, vyhýbají se složitým křižovatkám a nevozí pasažéry mladší osmnácti let.

​Každá jízda, bez ohledu na ujetou vzdálenost, zatím stojí  4,2 dolaru, tedy 420 centů, což je odkaz na Muskovo oblíbené číslo 420, které je v některých kruzích "kódem" pro kouření marihuany.

CNN připomíná, že služba Tesly není nejrozsáhlejší autonomní taxislužbou v Austinu – od března tam funguje společný projekt Uberu a firmy Waymo, což je divize samořídících vozidel mateřské společnosti Google Alphabet.

Waymo provozuje autonomní taxíky také ve Phoenixu, Los Angeles nebo San Franciscu a brzy má servis rozšířit do Atlanty, Miami a Washingtonu. Týdně prý obsluhuje čtvrt milionu zákazníků, nicméně kvůli vysokým nákladům stále nevydělává.

Musk i u svých robotaxíků plánuje rychlou expanzi do dalších měst, slibuje o hodně levnější provoz díky využití umělé inteligence a také velmi pozitivní vliv na finanční výkonnost Tesly. Po víkendovém spuštěné pilotního provozu hodnota akcií Tesly poporostla o osm procent.

Autonomní taxislužby zažívají boom také v Číně, kde svoje flotily provozují společnosti Baidu Apollo Go, WeRide nebo Pony.ai.

​Naopak americký gigant General Motors svoji autonomní taxislužbu Cruise v prosinci ukončil s vysvětlením, že je to příliš drahé a konkurence robotických taxíků sílí. Předloni se také jeden z jejích robotaxíků přimotal do nehody a "bez povšimnutí" za sebou několik metrů táhl chodkyni, kterou před tím srazilo jiné auto. Kalifornské úřady potom firmě pozastavily licenci.

vak, TN.cz

Read Entire Article