Tisíce lidí mohou dostávat nižší důchod. Nevědí, že mají mít víc, říká ombudsman

před 1 dnem 3

Až tisícům důchodců podle ombudsmana Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) špatně vyměřila důchody. Po změně způsobu výpočtu je ale nijak neinformovala a peníze jim doplácí jen za posledních pět let. Úřad ale pochybení odmítá a vyplácet peníze důchodcům za všechny roky nebo je aktivně informovat prý nemusí.

Žena s českým občanstvím pracovala po rozdělení Československa v letech 1993–1996 na Slovensku a důchod začala pobírat v roce 2007. Podle ombudsmana ale ČSSZ pochybila ve výpočtu jeho výše. "Doby práce v zahraničí vyloučila, místo aby za ně dosadila průměrné indexované výdělky. Tento postup ČSSZ používala do roku 2009. Pak změnila správní praxi," popsal ombudsman.

Lidem, kterým důchod předtím přiznala, však jeho výši nedorovnala a postižené důchodce o této změně podle ombudsmana nijak neinformovala. "Postižená žena se v roce 2023 obrátila na ombudsmana a díky jeho pomoci se dočkala doplatku, ale pouze pět let nazpět," doplnil veřejný ochránce práv.

​"Když nejsou úředníci sami schopni dohledat tyto důchodce, měli představitelé úřadu zajistit mediální kampaň, jak jsem je žádal. Považuji za naprosto nepochopitelné, že tak neučinili. Mnozí lidé proto bohužel ani neví, že mají dostávat více peněz," vysvětloval další výtky ombudsman. ČSSZ by měla podle něj důchodců doplatit peníze za celou dobu.

ČSSZ ale pochybení odmítá, obě metody výpočtu prý byly v pořádku a nešlo tak o pochybení. "Porovnáním se opakovaně zabývaly české soudy včetně Nejvyššího správního soudu, který vždy konstatoval, že použití první metody vyloučených dob není v rozporu se smyslem a účelem, který sleduje nařízení," reagovala správa.

​Možností podle úřadu tím pádem není ani doplacení peněz důchodcům za víc než pět let. "Z právní úpravy výslovně vyplývá, že taková možnost přichází v úvahu jen v případě nesprávného úředního postupu," uvedla ČSSZ.

Odmítá taky, že by problémem bylo, že neuspořádala informační kampaň, přestože ochuzených důchodců mohou být podle ombudsmana tisíce. Informace prý jsou dostupné na webu, v klientských centrech nebo po telefonu a povinnost dotčené důchodce aktivně informovat ČSSZ zákony neukládají.

​​Ombudsman se taky opřel do Ministerstva práce a sociálních věcí, které údajně ve věci "neudělalo vůbec nic". Podle mluvčí ministerstva Kateřiny Procházkové ale s ombudsmanem resort komunikoval. Problém musí řešit sama ČSSZ, řekla TN.cz, přestože jde o organizaci ministerstvu podřízenou.

TN.cz

Read Entire Article