Trh s elektroauty se v Evropě otřásá. Škoda je hvězda, nechává za sebou BMW a Teslu

před 5 hodinami 2

 Eva Srpová

Evropský trh s elektromobily zažívá dramatické změny. Zatímco Tesla pokračuje v poklesu - její registrace v Evropské unii klesají už od začátku roku - tradiční evropské značky, včetně Škody, nabírají na síle. Kromě toho se Česko stalo zemí s nejrychleji rostoucím trhem bateriových elektromobilů (BEV) v celé EU, ačkoli celková čísla jsou pořád velmi nízká.

V květnu klesly registrace Tesly v EU o 41 % oproti stejnému měsíci loňského roku, což znamená pátý měsíc nepřetržitého poklesu. V absolutních číslech Tesla registrovala jen 8729 vozů v EU, loni v květnu to bylo 14 682 vozů. Statistiky zveřejnila Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA). 

Ještě horší obraz podává dlouhodobější trend. Za prvních pět měsíců roku 2025 se podíl Tesly na unijních trzích propadl na 9 procent, prodala 50 tisíc aut, loni za stejné období to bylo 92 tisíc vozů. Model Y, dlouhodobě nejprodávanější elektromobil v Evropě, zažívá výrazný pokles, a to navzdory faceliftu.

Za příčinami poklesu stojí nejen negativní vnímání Elona Muska v Evropě, spojené s jeho kontroverzními výroky a postoji, které vedly až k bojkotům a rušení objednávek, ale zejména modelová řada, která začíná působit zastarale a nestačí tempu inovací konkurence, zejména evropské, ale i čínské. Právě agresivní nástup čínských značek v Evropě se začíná také na prodejích pomalu projevovat. Jim musí konkurovat i tradiční výrobci. Tesla navíc patří mezi značky, které rychle ztrácejí cenu na trhu ojetin.

Škoda válí

Naproti tomu v Mladé Boleslavi musí slavit. Škoda Auto v květnu předběhla Teslu a stala se druhou nejprodávanější značkou v kategorii elektromobilů na trzích EU, a to hned za Volkswagenem. Pomohla tomu zejména silná poptávka po novém SUV Elroq, který se stal nejprodávanějším elektromobilem v Česku a patří mezi nejprodávanější i na evropském trhu. Například v dubnu to byl mezi elektromodely bestseller.

Podle společnosti Dataforce, kterou cituje oborový magazín Automotive News, se minulý měsíc v EU prodalo 9250 elroqů. Nejoblíbenějším vozem značky VW se stal ID7 s 6769 prodanými kusy. Výrazně se daří také Renaultu 5, prodalo se 9215 aut, a Kie EV3 (8812 vozů).

Tesla se tak propadla za prvních pět měsíců už na čtvrté místo, v květnu ji předběhlo BMW.

Nejvyšší podíl elektromobilů v EU mají v Dánsku (64 %), Nizozemsku (35 %) a Finsko (34,3 %).

Raketový růst, ale nízký podíl

Česko zažívá nečekaný růst trhu s elektromobily, mezi lednem a květnem 2025 vzrostly registrace BEV o 111,7 %, což je nejrychlejší tempo růstu v celé EU. Čísla jsou ale stále poměrně nízká, registrovalo se 5552 nových elektromobilů, čímž tento segment zaujímá 5,5 procent trhu a Česko řadí na 19. místo mezi 27 státy EU.

Zákazníky oslovuje daleko širší nabídka než dříve, na trhu se začaly objevovat i o něco dostupnější vozy a také se nadále buduje síť veřejných dobíjecích stanic, aktuálně jich je více než 6000.

Read Entire Article