Učni Středního odborného učiliště Škoda Auto v Mladé Boleslavi opět předvedli svou kreativitu – ze sériového kombíku Superb vytvořili doprovodné vozidlo pro cyklistické závody. Svým studentským konceptem zároveň vzdávají hold Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi, kteří před 130 lety začínali s výrobou jízdních kol. Unikátní Škoda L&K 130 se v červenci ukáže i na Tour de France.
Konec školního roku na Středním odborném učilišti Škoda Auto je tradičně ve znamení žákovského vozu. Letos poprvé si učni vzali do parády sériový model Škoda Superb Combi, proměnili ho v doprovodné vozidlo pro cyklistické závody s ložnou plochou podobnou pick-upu a řadou chytrých vychytávek.
Název Škoda L&K 130 a také speciální barevné provedení odkazují na 130letou historii společnosti, která začala už v roce 1895 výrobou jízdních kol značky Slavia. Až později začali zakladatelé Václav Laurin a Václav Klement navrhovat a vyrábět také motocykly a automobily pod značkou L&K.
"Desátý žákovský vůz hrdě navazuje na dlouholetou tradici Škoda Academy. Tento prestižní projekt je klíčovou součástí našeho odborného vzdělávání a silným vyjádřením našeho závazku podporovat mladé talenty," říká členka představenstva Škod Auto Maren Gräfová.
Žákovský vůz Škoda L&K 130 | Zdroj: Škoda Storyboard
Rok co rok tak vznikají jedinečné modely, které odrážejí kreativitu a zručnost studentů. Na letošním projektu se podílelo osmadvacet učňů. S podporou učitelů a odborníků z různých oddělení automobilky strávili při plánování, vývoji a výrobě více než 2000 pracovních hodin.
Škoda L&K 130 je první žákovský vůz s plug-in hybridním pohonem, který je beze změny převzatý z modelu Škoda Superb Combi iV. Benzinový motor 1,5 TSI a elektromotor společně poskytují celkový systémový výkon 204 koní. V plně elektrickém režimu auto využívá vysokonapěťovou baterii s celkovou brutto kapacitou 25,7 kWh.
Hlavní změny proběhly na karosérii – žáci posunuli zadní okno hned za zadní sedadla, odřízli střechu za C-sloupky, zesílili zbývající části kabiny, upravili B-sloupky i C-sloupky a zkrátili střešní ližiny.
Vznikl tak pick-up s dostatečně velkou kabinou a zároveň zadním prostorem pro integrovaný nosič náhradních kol. Nízko položená ložná plocha se dá stisknutím tlačítka vysunout dozadu, aby se během závodu mohla snadno vykládat náhradní kola pro cyklisty.
Žákovský vůz Škoda L&K 130 | Zdroj: Škoda Storyboard
I pravé zadní dveře jsou vybaveny posuvným mechanismem, který studenti vyvinuli s odborníky z oddělení technického vývoje. Při otevírání se dveře nevyklápějí ven, takže nezasahují do trati.
Na zadní platformě jsou dva standardní nosiče kol z nabídky originálního škodováckého příslušenství. Když je platforma zatažená, jsou nosiče s koly sklopeny pod úhlem 35 stupňů, takže vozidlo má stejnou délku jako původní Superb Combi. Třetí kolo se pak dá přepravovat na střeše.
Kapotu, kola i volant speciálního vozu zdobí klasické zlaté, červené a černé logo Laurin & Klement. Velké plochy zbarvené do zlaté, červené a černé barvy se objevují na karoserii i v interiéru. Součástí vozu je i podsvícená spodní maska s LED diodami, které mohou měnit barvu.
Uvnitř se červená, bílá, zlatá a černá objevují na sedadlech, výplních dveří a přístrojové desce.
Aby vůz dokonale splňoval potřeby profesionálního cyklistického týmu, integrovali studenti řadu dalších prvků: druhý displej na straně spolujezdce s údaji potřebnými pro podporu jezdců, vysílačku pro komunikaci týmu a velký chladicí box na bidony s vodou, který nahradil levé zadní sedadlo.
Velká odkládací síť pod obložením střechy kabiny slouží k uložení drobných předmětů, jako jsou energetické tyčinky nebo obvazy. Servisní technik na pravém zadním sedadle má také k dispozici svůj vlastní displej na opěradle sedadla spolujezdce. Za zadními sedadly našla místo 12V baterie.
Žákovský vůz Škoda L&K 130 | Zdroj: Škoda Storyboard
Řadu nových prvků žáci vyrobili pomocí technologie 3D tisku, použité materiály jsou recyklovatelné, na potazích předních sportovních sedadel je vyšito logo "130 let".
Kromě toho, že desátý žákovský vůz Škoda oslavuje historii a kořeny společnosti, vyzdvihuje také vztah automobilky k cyklistice, který už má Škodovka v DNA. Dlouhodobě podporuje významné závody, včetně španělské La Vuelty, belgických a francouzských jednodenních klasik La Flèche Wallonne, Liège-Bastogne-Liège a Paříž-Roubaix.
Od roku 2004 je také oficiálním hlavním partnerem Tour de France, kde letos v červenci speciální žákovskou Škodu L&K 130 ukáže.
"Projekt studentského vozu propojuje výuku s praxí a umožňuje tak studentům uplatnit nabyté znalosti v reálném prostředí. Nabízí jim cenný vhled do fungování naší společnosti a podporuje spolupráci napříč jednotlivými odděleními. Tato úzká kooperace je přínosná pro obě strany. Studenti získávají cenné zkušenosti, sebevědomí a profesní kontakty, zatímco Škoda Auto těží z neotřelých nápadů a energie nadšených a motivovaných mladých profesionálů," dodává Maren Gräfová.
Žákovský vůz Škoda L&K 130 | Zdroj: Škoda Storyboard
Od zahájení projektu žáci vytvořili už deset speciálních vozů, prvním byl v roce 2014 Citijet, otevřený vůz na bázi modelu Škoda Citigo. V roce 2023 vznikl Roadiaq – plně elektrický, multifunkční obytný vůz s mobilní kanceláří pro digitální nomády na bázi modelu Škoda Enyaq. Vloni měl projekt pauzu kvůli přestavbě dílen Škoda Academy.
vak, TN.cz