V Česku jsou vražedné airbagy, přiznalo ministerstvo. Problém se týká tisíců aut

před 4 hodinami 2

Podle ministerstva dopravy se problém s nebezpečnými airbagy značky Takata, které nedávno připravily o život člověka na severu Francie, v Česku aktuálně týká asi 2,5 tisíců vozů značky Škoda. Další tisíce vozů budou svolány v příštích letech. Svá auta v Česku chce kvůli airbagům svolat například také koncern Stellantis.

Francií tento týden otřásl případ další smrti způsobené vadným airbagem vyrobeným dnes již zkrachovalou firmou Takata. Tamní ministerstvo dopravy kvůli tomu podle listu Le Parisien nařídilo rozsáhlou svolávací akci na vozy vybavené těmito airbagy. Těm, které jsou provozovány na Korsice a v zámořských územích, nebo byly vyrobeny před rokem 2011, pak úplně zakázala provoz.

Nařízení se týkají celkem 1,7 milionu vozů různých výrobců, včetně například BMW, Nissanu, Citroënu či vozidel z koncernu Volkswagen. "Poslední smrtelná nehoda v Remeši ukazuje, že je třeba přehodnotit analýzu rizik, kterou někteří výrobci používají," nechal se slyšet francouzský ministr dopravy Philippe Tabarot.

I u nás jsou nebezpečné airbagy, přiznává ministerstvo

Redakce TN.cz proto oslovila české ministerstvo dopravy s dotazem, zda v souvislosti s vadnými airbagy podniká nějaké aktivní kroky, či zda nějaké v blízké budoucnosti plánuje.

Resort se podle vyjádření mluvčí Aleny Mühl celou věcí zabývá ve dvou úrovních, a to jako národní schvalovací autorita schvalující vozy Škoda a poté na úrovni obecné, pokud jde o všechna další vozidla provozovaná v České republice.

"Uvedené airbagy se do vozidel Škoda montovaly v letech cca 2012 až 2017 a jsou celosvětově cca v 3,2 milionu vozidel. Z nich je v současné době předmětem svolávací akce cca 600 tisíc vozidel. Vozidla se prioritně svolávají z oblastí, které mají z hlediska rozpadu hnací látky nejhorší podmínky, tedy nejvyšší teplotu a vlhkost. Výrobcem jsou označované jako oblast 1 a 2, tedy tropické a subtropické oblasti," uvedla mluvčí s tím, že v oblasti 3, kam patří i Francie, se stahují vozy z počátku produkce.

"Z oblasti 4, kam patří i Česká republika, počátek svolávacích akcí počítá cca s rokem 2030, a to s tím, že se také rozloží podle roku produkce. Toto časové rozložení vychází z analýz degradace výbušné látky provedené výrobcem ve spolupráci s odbornou firmou a datem uvedení vozidla do provozu," vysvětlila mluvčí.

"V ČR se svolávací akce týká v tuto chvíli pouze cca 2,5 tisíc vozidel Škoda, a to těch, která byla původně určena pro jiné trhy z oblastí 1, 2, popřípadě těch již svolaných z oblasti 3," doplnila.

"V případě ostatních výrobců v souladu s právní úpravou poskytujeme informace o provozovatelích dotčených vozidel výrobcům a akreditovaným zástupcům značek pro účely svolávacích akcí. Vlastní rozsah a časový průběh svolávací akce je věcí národních autorit států, které vydaly schválení," nechala se slyšet dále.

"Zatím neznáme podrobnosti zmiňovaného případu ve Francii. Nicméně stejně jako kolegové ve Francii, i my vždy důrazně doporučujeme, aby v případě, že budu kontaktován výrobcem z důvodu svolávací akce, postupovat podle jeho doporučení," zdůraznila.

Situaci sledujeme, tvrdí Škoda Auto

Redakce TN.cz oslovila přímo také mladoboleslavskou automobilku. "Preventivně sledujeme technický stav generátorů dle výrobních šarží airbagů a v jednotlivých prodejních regionech s předstihem reagujeme a o svolávacích akcích zákazníky včas informujeme," reagoval mluvčí Škoda Auto Zbyněk Straškraba.

"Všichni dotčení majitelé vozů s potenciálně vadným komponentem airbagu byli písemně osloveni a vyzvání k návštěvě servisu, kde jim je uvedený díl bezplatně vyměněn," dodal.

"Škoda Auto garantuje včasné spuštění svolávacích akcí všech vozidel, u kterých se blíží konec bezpečné životnosti airbagu," zdůraznil Straškraba s tím, že jejich zákazníci si to, zda se jejich vozu svolávací akce týká, můžou ověřit na webu automobilky.

Francouzský výrobce vozy v Česku už stahuje

Svolání některých svých vozů, a to i z Česka, už ale oznámila skupina Stellantis, pod kterou patří francouzský výrobce Citroën. Bezpečnostní opatření se konkrétně týkají vozů Citroën C3 druhé generace a Citroën DS3 první generace vyrobených v letech 2009 až 2019.

"Vlastníci těchto vozidel budou upozorněni, aby se zdrželi používání vozů a neprodleně kontaktovali síť autorizovaných dealerů Citroën za účelem provedení nezbytné opravy, která je bezplatná", uvedl výrobce. Majitelé aut si i v tomto případě na webu výrobce můžou ověřit, zda se jich akce týká.

Kauza vadných airbagů Takata se táhne už přes 15 let, a to kvůli použití levného dusičnanu amonného, který je citlivý na vlhkost a teplotní výkyvy. Airbag může při aktivaci místo řízeného nafouknutí explodovat, roztrhnout kovový obal a vystřelit ostré úlomky do interiéru auta. Jen ve Spojených státech podle úřadů tyto airbagy připravily o život 28 lidí, další stovky zranily.

TN.cz

Read Entire Article