Nekalé praktiky při prodeji ojetin bohužel pořád nejsou ojedinělé. Kromě zatajování havárií či stáčení tachometrů navíc existují i podvody, které nejsou tak patrné, hůře se prověřují a kupující by často ani nenapadlo, že jim prodávající neříká pravdu. Příkladem takového podvodu je lež o počtu předchozích majitelů. Na první pohled ne příliš důležitá informace může stát kupující i stovky tisíc korun, upozorňuje společnost Cebia.
Na českém trhu se inzeruje téměř polovina ojetých aut s informací, že jsou po prvním majiteli. "Ve skutečnosti je to však pravda jen u jednoho auta ze třech, u nichž je to uvedeno," varuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
U dvou třetin podobných inzerátů jsou tak uvedené lži. A v počtu takový podvodů bohužel Česká republika vyniká. "Ani na Slovensku se neděje tolik podvodů, jako u nás. Podvody s prvním majitelem jsou tam o polovinu méně časté,“ upřesňuje Pajer.
Důvod? Češi prostě na tuto informaci více slyší a auta po prvním majiteli oproti Slovákům více vyhledávají, nebo upřednostňují.
"Mají pocit, že vozidlo bude v lepším stavu. Je to podobné jako s vozy z Německa. Češi si myslí, že jsou kvalitnější než třeba tuzemské ojetiny, a proto je často vyhledávají. Ve skutečnosti to ale u většiny pravda není," podotýká šéf společnosti, která se zabývá prověřováním historie ojetých aut a zároveň průběžně monitoruje trh v Česku i dalších evropských zemích.
"Ne vždy platí, že jeden majitel se k vozu chová lépe než třeba dva majitelé," podotýká Martin Pajer.
Podle zkušeností a informací společnosti Cebia navíc informace o prvním majiteli často kryje jiné podvodné praktiky, jako je stočení tachometru nebo častěji prodělanou havárii či poškození.
Kupující tak může přijít v důsledku až o statisíce korun, o něž přeplatí skutečnou hodnotu vozidla.
"V případě koupi vozidla, u něhož prodejce uvádí, že je po prvním majiteli, bývají kupující méně obezřetní. Pravděpodobnost dalších podvodů se zdá být menší," vysvětluje Martin Pajer s tím, že u těchto vozidel bývá také často uvedena falešná země původu.
"Prvního majitele uvádějí prodejci i u vozidel ze zahraničí a když podvod odhalíte, začnou se vymlouvat, že tím měli na mysli, že vozidlo mělo jednoho majitele v České republice," odkrývá častou výmluvu ředitel Cebia.
Zájemci o ojeté auto by tak podle něj neměli věřit žádnému počtu majitelů, který jim prodejce deklaruje. Neměl by pro ně být vůbec důležitý. "S počtem majitelů se tolik podvádí, protože u spousty aut prakticky neexistuje kontrola, a u zbytku lidé nevědí, jak tuto informaci ověřit," dodává
Spíš než o počet majitelů by se kupující měl zajímat o historie vozidla z hlediska pravdivého nájezdu kilometrů, prodělaných havárií a poškození, zjistit si, zda auto nebylo kradené či není zatížené financováním, ověřit si pro jakou zemi bylo vyrobeno nebo například jaký je skutečný rok jeho výroby.
Důležité je také zkontrolovat jeho technický stav bez ohledu na to, kolik majitelů vozidlo vlastnilo.
Skutečný počet majitelů se dá bezpečně ověřit jen u vozidel s českým původem – zájemce může tuto informaci obdržet přes ministerstvo dopravy, případně si ji může odvodit i ze záznamů o evidenčních kontrolách, které jsou součástí výpisu historie od Cebia.
V případě aut se zahraničím původem je počet majitelů dostupný jen za dobu, kdy bylo provozované v Česku a informaci, kolik vlastníků mělo za hranicemi, kupující spolehlivě nezjistí. Částečně se to dá odhadnout jen z informací, ve kterých zemích bylo před tím vozidlo provozované.
Česko je ráj šejdířů s ojetinami. Stočené kilometry má čtvrtina aut, říká odborník (10/2024):
vak, TN.cz