Vozový par stále stárne, ale mezi ojetinami přibývají elektromobily. To jsou dvě zjištění, kterými německá asociace TÜV uvádí svůj aktuální TÜV Report 2025. Hodnotí v něm přes 10 milionů aut, která prošla rukama techniků v období od července 2023 do června 2024.
Do hodnocení bylo poprvé zařazeno 10 elektromobilů a posbíraly různé známky od velmi dobrých až po ty špatné. Propadla například Tesla Model 3.
"Elektrická auta pomalu, ale vytrvale dobývají trh ojetých vozů," říká výkonný ředitel asociace TÜV Joachim Bühler. "Obecné šetření ukazuje: Elektromobily nejsou technicky ani bezpečnější, ani nebezpečnější než vozidla se spalovacími motory," dodává Bühler.
Nicméně technici u elektromobilů častěji narážejí na typické problémy, například odpružení náprav u mnoha elektromobilů nezvládá vysokou hmotnost baterie a předčasně se opotřebovává. Trpí také brzdy, které se kvůli rekuperaci u elektromobilů používají méně často.
TÜV vybrala 228 různých modelů a srovnala jejich spolehlivost v šesti kategoriích podle stáří aut. Posuzuje při tom kolik vozů daného modelu neprojde kvůli závažným či nebezpečným závadám první technickou prohlídkou.
[chooze:article;value:564206]
V celkovém hodnocení napříč všemi modely a věkovými skupinami nevyhovělo 20,6 procenta aut, tedy pětina. Ve srovnání s předchozím rokem jde o mírný nárůst o 0,1 procentního bodu.
"Počet závad roste potřetí za sebou a podíl vozidel bez závad stále klesá," podotýká Bühler. "Každý pátý vůz jezdí na silnici s výraznou technickou závadou a musí být po opravě znovu přistaven ke kontrole," doplňuje.
Rostoucí počet vážný závad je podle něj problém pro bezpečnost silničního provozu. Situaci přitom přisuzuje i stále stárnoucímu vozovému parku a ekonomické situaci, která nedovoluje motoristům pořídit si novější auta a nutí je šetřit i na servisu.
U "významných závad" musí být oprava provedena do čtyř týdnů, v případě "nebezpečných závad" je možná pouze přímá cesta do dílny a okamžité odstranění závady.
Celkový podíl aut s "drobnými závadami" je 11,5 procenta a 67,9 procenta vozidel prošlo "bez závad".
Celkovým vítězem letošního srovnání je Honda Jazz. Technici museli u tohoto modelu vracet na opravu jen 2,4 procenta dvou až tříletých aut. V těsném závěsu jsou VW Golf Sportsvan a Audi Q2. Výborné výsledky napříč věkovými skupinami vykazuje Porsche 911 Carrera. Kia Picanto zase zapůsobila mezi dvou až tříletými mini auty.
Mezi elektromobily bodovaly Hyundai Kona Elektro se čtyřmi procenty závad a Mini Cooper SE s 4,4 procenta. VW e-Golf vítězí v kompaktní třídě a volkswageny VW ID.3, ID.4 a ID.5 se umístily ve středu žebříčků.
[chooze:article;value:574256]
Naopak zmiňovaní Tesla Model 3 skončila poslední mezi dvou až tříletými i mezi čtyř až pětiletými auty. "Dokonce ani vysoký počet najetých kilometrů nemůže zakrýt špatný výkon Modelu 3. Kromě závad na brzdách a nápravách má Tesla také obzvlášť vysoký počet závad na osvětlení. To ukazuje na nedostatky v obsluze a údržbě.," popsal Joachim Bühler.
Špatně byl hodnocený i elektrický Renault Zoe. A mezi vozy s konvenčním pohonem nedopadly dobře ani Škoda Scala a Ford Mondeo v kategorii dvou až tříletých ojetin. V segmentu mini aut to projela i další škodovka Citigo. A u nejstarších aut propadly Renaulty Clio a Twingo a také Dacia Logan.
Podívejte se na přehled vítězů a poražených v jednotlivých věkových kategoriích:
Nejlépe hodnocené ojetiny v jednotlivých věkových kategoriích
Nejhůře hodnocené ojetiny v jednotlivých věkových kategoriích
Nejhůře hodnocené ojetiny v jednotlivých segmentech