Nová California stojí na modifikované platformě MQB pro osobní vozidla, na které mimo jiné jezdí například Golf, ale i Multivan T7. Právě z tohoto modelu pak vychází také samotná California, a to jak po stránce technické, tak designové. Na první pohled tedy jen stěží poznáte, že jde o obytné auto. Bystřejší oči si všimnou nanejvýš pár nápisů California a markýz přibudovaných ve střešní liště.
K TÉMATU: Česko šokovalo Evropu. Vítězem odborné ankety Auto roku 2025 se stal vůz za pět milionů
Záměrně jsem použil množné číslo, jelikož nová California může být vůbec poprvé vybavena hned dvěma markýzami naráz, vždy jednou na každé straně. Ti znalejší pak mohli obytný „Multivan“ identifikovat ještě podle chybějících levých zadních dveří, ovšem ani to už jim u nové generace nepomůže.
California totiž dostala vůbec poprvé dvoje zadní dveře, bez ohledu na to, zda je vůz standardně vybaven kuchyňkou nebo ne. Řidič tak nemusí pokaždé obíhat celé auto, aby se na zadní sedadla dostal. Výhoda je to také při přípravě surovin i samotném vaření na varné desce. Práci v kuchyňce navíc ulehčuje i její posunutí směrem dozadu či nový menší stolek, kterým se dá buď prodloužit kuchyňská linka, nebo se dá samostatně vyklopit směrem ven z auta.
Střecha na dálkové ovládání
V autě však nadále zůstal větší multifunkční stůl, který se dá rozložit přímo v kabině nebo je ho možné vyjmout a postavit ven pod markýzu. Inženýři dále zapracovali na tom, aby se posádka při cestování cítila co nejkomfortněji a aby ovládání auta bylo co možná nejjednodušší. Například jeden ze stěžejních prvků Californie – vyklápěcí stan, je nyní z ještě odolnějšího materiálu a jde snadněji skládat.
Dříve jste museli speciálním pásem stan zajistit, aby se vám neskřípl do pohyblivého krytu, který ho odděluje od kabiny a mohl ho poškodit. Teď je na tomto místě speciální mechanismus, díky kterému se nemusíte o nic podobného starat. Ve vrcholném provedení nebo za příplatek se navíc stan vyklápí čistě elektronicky, a to i pomocí mobilní aplikace California: Volkswagen Vanlife. Komu se nechce vytahovat mobil, může tak učinit skrze větší řídící dotykový displej umístěný na C-sloupku.
Každopádně jak mobilní aplikace, tak dotykový displej mají stejné uživatelské prostředí, takže pokud nejste úplně zběhlí v nových technologiích, stačí se naučit s jedním zařízením a automaticky budete umět i s tím druhým. Na obou zařízeních najdete kromě ovládání vyklápěcího stanu také ovládání vnitřního osvětlení, nezávislého topení, dozvíte se tu zaplnění jednotlivých nádrží (na vodu, odpad) nebo stav nabití baterií a pokud bude třeba, můžete tu nahlédnout i do návodu k obsluze vozu.
Ne všechno, co jsem zmínil, mají ale všechny verze, kterých je nyní o dvě více než předtím. Tou nejzákladnější je Beach, následuje Beach Tour, Beach Camper, Coast a vrcholná varianta Ocean. Dříve měli zákazníci na výběr pouze mezi Beach, Coast a Ocean. Každé provedení pak nabízí jiné prvky výbavy i jiné uspořádání kabiny.
Má smysl si připlatit?
Základní verze Beach za částku od 1 499 000 korun je vlastně jakýmsi Multivanem se spacím stanem na střeše. Nic dalšího, samozřejmě kromě sedadel, kterých může být buď pět nebo šest, nemá. Dokonce ani přídavnou baterii na obsluhu kempovacích funkcí. Tu má až varianta Beach Tour za nejméně 1 633 900 korun. Vedle toho však nabízí i druhou postel v interiéru auta a technickou skříň.
Právě pro tohle provedení se pak v předobjednávkách rozhodlo nejvíce zákazníků, prozradilo nám to české zastoupení značky během tiskové konference. To je mi docela záhada, protože za 1 668 900 korun už můžete mít verzi Beach Camper, která má v kufru navíc i vysouvací minikuchyň. Stejně jako u Beach Tour je pak možné do interiéru umístit čtyři až pět sedadel.
Pouze čtyři sedadla má varianta Coast, nicméně právě v ní už California začíná být tím plnohodnotným obytným vozem se vším všudy. Za ne zrovna nízkou částku 1 938 900 korun se zákazník může těšit na velkou kuchyň v prostoru zadních sedadel, vnější sprchu, dvě kempovací baterie, multifunkční stolky, plynový vařič, zatemnění interiéru termoizolačními dečkami a samozřejmě na dvě postele.
Vrcholné provedení Ocean za 2 074 900 Kč už je pak spíše takovým stylovým značkovým kabátkem, který novou Californii zahrne luxusem. Prémiověji působí například čalounění interiéru, sedadla jsou čtyři a vpředu jsou vyhřívaná, kuchyň má ambientní osvětlení, dveře jsou elektronicky ovládané, uvnitř je nezávislé topení, celé auto je pak lépe odhlučněné a jak už jsem zmiňoval, střešní stan se standardně vyklápí elektronicky. V těch nižších ho musíte zvedat manuálně.
Na všechny verze se pak vztahuje pětiletá záruka, a to i na veškeré vybavení v nich.
Pouze elektrifikovaná čtyřkolka
Zatímco u Multivanu se plug-in hybridní pohon slušně uchytil (asi 40 procent všech prodejů), u Californie to podle prvotních údajů vypadá, že tady budou zákazníci věrní spíše klasickým spalovacím motorům. Ty jsou na výběr dva – jeden benzinový o výkonu 150 kW a jeden naftový o výkonu 110 kW, oba s objemem dvou litrů a automatickou převodovkou DSG.
Problém ale je, že kdo bude chtít pohon všech čtyř kol, bude muset přesedlat právě na elektrifikovanou Californii, ta jediná ho má a mít bude. Řešen je jako u většiny plug-in hybridů přídavným elektromotorem na zadní nápravě. Spolu s předním elektromotorem a klasickým benzinovým motorem pak generují systémový výkon 180 kW.
Měl jsem možnost se s novým Volkswagenem California krátce svézt a musím říct, že inženýři skvěle zapracovali na tuhosti karoserie. Výztuh v karoserii kolem vyklápěcího stanu je tolik, že se auto na nerovnostech nijak nekroutí a nevydává žádné nežádoucí zvuky. A navzdory vyšší hmotnosti je podvozek příjemně komfortní. Větší rány se ozývaly až po projetí hlubších kanálů, kdy tlumiče „chodily“, jak se říká, nadoraz.
Celkově je ale odhlučnění kabiny na velmi vysoké úrovni, a to i v mnou zkoušené základní variantě Beach. Vyzdvihnout musím také citlivé a strmé řízení, které od středové polohy dál pozvolna tuhne. Díky němu si za volantem Californie připadáte jako v osobním autě o velikosti Golfu, což je úžasné! Naftový motor 2.0 TDI 110 kW je de facto stejný jako byl v předchozí generaci, nicméně skrze drobné úpravy se ho Volkswagenu povedlo naladit tak, že působí o něco dynamičtěji.
Stále mám však problém s větší prodlevou po sešlápnutí plynu a ucukanými rozjezdy, kdy si jednotlivé komponenty v řídícím systému úplně nerozumí. Ve finále ale nová California jezdí obdobně jako Multivan, což je vlastně fantastické, když vezmeme v potaz, že má uřízlou střechu, spoustu vybavení (v závislosti na verzi) a samozřejmě i nějaká ta kila navíc.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet