Indické úřady oznámily první zásadní pokrok při vyšetřování havárie letu Air India 171. Z černých skříněk se podařilo získat data, která nyní analyzují vyšetřovatelé. Současně se pozornost obrací i na technický stav flotily a nedostatky v kontrolách. Vládní regulátor totiž odhalil závažná pochybení v údržbě letadel a naznačil, že za tragédií nemusí stát jen technická závada.
Indické ministerstvo civilního letectví ve čtvrtek potvrdilo, že experti začali analyzovat data z černých skříněk havarovaného letounu Boeing 787-8 Dreamliner společnosti Air India. Napsal o tom britský deník The Independent. Letadlo se 12. června krátce po startu zřítilo do areálu univerzitních kolejí u nemocnice v Ahmadábádu. Při nehodě zemřelo 241 z 242 osob na palubě a nejméně 19 lidí na zemi.
Podle vyjádření úřadů bylo zkoumání dat zahájeno v úterý pod dohledem britského Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB). "Záznamová jednotka z předního zapisovače byla úspěšně získána, zpřístupněna a data byla stažena," uvedlo ministerstvo. Nyní probíhá analýza hlasového záznamníku z kokpitu i letových dat.
Zatímco média původně uváděla, že černé skříňky budou poslány do Spojených států, indický ministr civilního letectví Ram Mohan Naidu to popřel. "Černé skříňky havarovaného letu AI 171 jsou stále v Indii a nehodu nadále vyšetřuje Úřad pro vyšetřování leteckých nehod," prohlásil Naidu.
Tragédie v Ahamadábádu se stala nejhorší leteckou nehodou za posledních deset let. Dopad stroje na zem byl tak ničivý, že většinu obětí nebylo možné identifikovat bez použití analýzy DNA. První ostatky tak byly rodinám předány až tři dny po nehodě.
Vyšetřování ale nesměřuje pouze k analýze letových dat. Indický Úřad pro civilní letectví (DGCA) oznámil, že provádí mimořádný audit zaměřený na bezpečnostní standardy na letištích v Dillí a Bombaji, kde operuje mimo jiné i Air India.
Podle inspektorů se na letadlech několika indických společností opakovaně vyskytovaly stejné technické závady, což podle nich svědčí o "neúčinném monitoringu a nedostatečné nápravě". Informoval o tom i list The New Indian Express.
Společnost musí odevzdat výstupy z kontrol
"Zjištěné závady se vyskytovaly opakovaně, což ukazuje na selhání v dohledu nad údržbou," konstatoval DGCA. Úřad podle webu Business Insider také zaznamenal případy, kdy mechanici ignorovali některé poruchy nebo nepostupovali podle stanovených pracovních pokynů.
DGCA si nyní vyžádal podrobné zprávy o všech plánovaných i neohlášených kontrolách, které byly v Air India provedeny od roku 2024. "Inspektoři musí do neděle 29. června odevzdat přehled všech auditů a kontrol, včetně výsledků inspekcí leteckých kabin a nástupních platforem," uvedly zdroje obeznámené s komunikací mezi úřadem a aerolinkou.
Společnost Air India, patřící obchodní skupině Tata, čelí rostoucímu tlaku ze strany veřejnosti i úřadů. Jen den předtím, než si DGCA vyžádala inspekční data, obdržela společnost oficiální výzvu k vysvětlení porušení pravidel pro pracovní dobu posádek, připomíná stanice Sky News. Tři vedoucí pracovníci mezinárodního konglomerátu byli dočasně zbaveni svých funkcí.
Air India je vlajkovou indickou aerolinkou s bohatou historií sahající až do roku 1932, kdy společnosti založil indicko-francouzský podnikatel a průkopník letectví J. R. D. Tata pod názvem Tata Airlines. Po druhé světové válce byla společnost znárodněna a v roce 1953 se stala plně státním podnikem pod názvem Air India.
Firma se však kvůli střídání období růstu i ztrát dlouhodobě potýkala s finančními problémy. K těm se později přidala i upadající kvalita služeb, což po roce 2000 vedlo indickou vládu k rozhodnutí společnost znovu privatizovat. Zpět do skupiny Tata se Air India zařadila nakonec až v roce 2022.
Vyšetřování tragédie tak postupuje ve dvou rovinách – technické a systémové. Konečné závěry však budou známy až po dokončení analýzy černých skříněk a kompletního auditu bezpečnostních procesů.
Za pádem letadla Air India může být i chyba ve výpočtu, říká expertka (6/2025):
TN.cz