Řadě nečistých triků museli v loňském roce čelit zákazníci dodavatelů energií. Za předčasné zrušení smlouvy platili horentní částky a další zase marně čekali na vrácení přeplatků. Podle Energetického regulačního úřadu (ERÚ) se však lidé zlepšují v obraně proti špinavým taktikám.
Až 150 tisíc korun si žádali někteří dodavatelé energií v loňském roce za předčasné odstoupení od smlouvy. Vysokou částkou si chtěli udržet klienta co možná nejdéle, a tak se jim snažili zrušení smlouvy co nejvíce znepříjemnit. Právě takové triky v loňském roce zaregistroval ERÚ.
Další zákazníci zase marně čekali na to, až jim jejich dodavatelé vrátí přeplatky z vyúčtování. Celkem se v loňském roce obrátilo na ERÚ se žádostí o pomoc 622 spotřebitelů. Počet lidí, kteří se brání nekalým praktikám, za posledních pár let vzrostl.
Mohla za to i energetická krize, která řadu spotřebitelů naučila, jak se bránit vysokým cenám energií. "Při řešení svých problémů jsou důslednější a ochotnější absolvovat i formální spor, kterým se mohou reálně domoci svých práv. Přibývá naopak specifických a složitějších případů způsobených často neférovými či přímo protizákonnými praktikami některých dodavatelů," řekla členka rady ERÚ Markéta Zemanová.
Ty nejhorší prohřešky, jako jsou právě vysoká penále za ukončení smlouvy nebo zadržování přeplatků, ale ERÚ eviduje jen u několika málo dodavatelů. Nejde tak o problém velké části sektoru.
V případě, že se lidem nevracejí přeplatky, mohou se bránit několika způsoby. "V první řadě by měl spotřebitel dodavateli vždy zaslat písemnou výzvu k uhrazení přeplatku. Pokud zůstane bez reakce, může dluh postupně 'umazávat' ze záloh, na základě úkonu započtení, nebo může dluh vymáhat cestou sporného řízení," radí Zemanová.
Lidé chtěli odejít od dodavatele energií. Poplatky předčily jejich očekávání (4/2024):
TN.cz