Šedé SUV s benzínovým motorem – tak má vypadat nejžádanější vůz mezi českými řidiči. Ti požadují co nejvyšší výbavu vozidla za co nejnižší cenu. Důležitá je pro zákazníka také spotřeba.
Ojetých automobilů se loni v Česku prodalo přes 650 tisíc kusů. To je meziročně asi o 16 tisíc vozů méně. Naopak vzrostl zájem o nová auta, těch se prodalo přes 231 tisíc. Nejčastěji zákazníci kupují vozidla nižší a střední třídy. Tradičně vede Škoda Octavia. Na druhém místě je Hyundai, Toyota loni sesadila z třetí příčky dlouhodobého oblíbence českého trhu Volkswagen. V první pětici je i Kia.
Co se týče karoserie, jsou dlouhodobě nejprodávanějšími vozy v Česku typy SUV. "Zaznamenáváme také nějaký vyšší zájem o auta typu MPV, které dneska spojují takové ty tři záležitosti jako rodina, práce, volný čas," říká vedoucí prodeje Euro Car Zlín Radim Machala.
Čechům se prý nechce příliš připlácet za barvu navíc, a tak vedou bílá a šedá. Zvyšují se nároky na standard výbavy vozu. "Většinou chtějí tu standardní výbavu, to znamená automatická klimatizace, vyhřívané sedačky, vyhřívaný volant," připomíná prodejce aut Miroslav Kořistka.
Jedním z nejdůležitějších aspektů je ale spotřeba. Čeští řidiči sázejí spíše na klasiku. "Malý benzínový motor, který je pro spoustu uživatelů ekonomicky nejvýhodnější a nejzajímavější variantou, a to z pohledu provozních i pořizovacích nákladů," upozorňuje Machala.
Zájem loni rostl i o alternativní pohony. Pomohly tomu hlavně dotace na nákup elektromobilů pro firmy. Přednost ale stále dostávají spíše hybridní motory. "Je to otázka cen, je to otázka komfortu, je to otázka infrastruktury a dalších věcí," poznamenal předseda představenstva MOTOR JIKOV Group Miroslav Dvořák.
Řidiči mají rádi pohodlí i při řazení. Šedesát tři procent všech prodaných nových osobních automobilů mělo automatickou převodovku.
eva, TN.cz