Zdražování stavebního materiálu pokračuje. Betonárky nestíhají vyrábět

před 2 měsíci 21

Stavební materiál v Česku dál zdražuje. Skokově se zvýšila hlavně cena betonových výrobků. Podle ekonomů za to může jednak zdražování surovin, energií a práce, ale hlavně fakt, že se hodně staví. Poptávka po betonu je tak velká, že ho betonárky nestíhají vyrábět.

Dálnice a obchvaty měst, tunely zpevněné betonem, nové mosty a jejich pilíře čnící do nebes. Kubíky betonu se počítají na miliony. "Máme rozestavěno 200 kilometrů dálnic," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic pro Pardubický kraj Petra Drkulová.

Přitom jen na východě Čech se betonuje 60 kilometrů dálnice D35. "V současné době máme rozestavěno nejvíc liniových staveb v historii," sdělila Drkulová.

A kvůli tomu je podle ekonomů nahoře i cena betonu. "Vysvětlení je v obrovské poptávce, některé kraje zažívají developerský boom. Nabídka se tomu není schopná přizpůsobit," řekl ekonom Jiří Nožička.

Jenže tento materiál a výrobky z něj potřebují i běžní stavebníci. Základy i chodníky, na tom se teď prodělávají kalhoty. V roce 2023 stál metr čtvereční dlažby 302 korun, dnes je to 338.

Zdražení stavebního materiálu (v Kč)

Zdražení stavebního materiálu (v Kč) | Zdroj: TV Nova

Léta jezdíme porovnávat ceny do stejných stavebnin. Jediná cihla zdražila za čtyři roky o desetikorunu, cement taky meziročně skokově roste.

Vápno mělo před čtyřmi lety třetinovou hodnotu, dřevo na střechu jde stále nahoru. Třeba metr střešní latě stál před třemi lety 28 korun, teď 32.

Zdražení stavebního materiálu (v Kč)

Zdražení stavebního materiálu (v Kč) | Zdroj: TV Nova

Neblahý trend popisuje Ondřej Podhradský z Liberecka, který směřuje svůj dům ke kolaudaci. Ty tam jsou sny a přání, že ho postaví za čtyři miliony korun. "O milion to vylezlo nahoru," řekl.

A nejvíc zaplatil za hrubou stavbu, kde je potřeba právě beton. "Museli jsme dočerpat hypotéku a dělat novou, abychom dofinancovali rozdíl," uvedl. Tím to ale nekončí. Chybí mu ještě chodníky i příjezdové cesty.

Ekonomové šanci na zlepšení jen tak nevidí. Betonovat se bude v Česku ostošest. Na nových 357 kilometrů dálnic se silničáři v nejbližší době už připravují.

pab, TN.cz

Read Entire Article