Od července začnou platit docela významné změny ve značení na českých silnicích. Nejvíc se dotknout dálnic, kde mají být lépe označené náhradní trasy pro případ mimořádných událostí. Zjednoduší se také značení slepých ulic či jednosměrek s povoleným protisměrným provozem cyklistů a mění se i počty směrových dopravních značek a značení nízkoemisních zón. Novela upravuje značení také pro problematické tatraktory.
Hlavní změny:
- Zavedení náhradních tras: Předem stanovené alternativní objízdné trasy pro mimořádné události na dálnicích, například na dálnici D1.
- Zjednodušení značení jednosměrných komunikací a slepých komunikací: Značka bez nutnosti dodatkové tabulky povoluje protisměrný provoz cyklistů a ve slepé ulici jim umožňuje pokračovat v jízdě.
- Méně dopravních značek: Ve vhodných případech není nutné na každou větev křižovatky umisťovat směrovou dopravní značku.
- Úprava dopravních značek: Úprava označení nízkoemisních zón, dobíjecích stanic elektromobilů nebo sjednocení podoby některých značek.
- Nové značení pro nízkoemisní zóny: Kontrola emisních kategorií vozidel bez nutnosti emisních plaket a s tím související úprava značení.
Vyznačené objížďky na dálnicích
"Po vzoru německého dopravního značení má vzniknout kolem frekventovaných českých dálnic nové vyznačení alternativních tras pro mimořádné události," komentuje ministr dopravy Martin Kupka (ODS) největší změnu, kterou přináší novela vyhlášky upravující pravidla provozu na pozemních komunikacích. Platit začíná už od července.
"Tyto objížďky budou předem stanoveny a vyznačeny, a to umožní rychlejší a efektivnější odklon dopravy v případě uzavírek. Vyhláška navrhuje použití označení "náhradní trasa", aby bylo zřejmé odlišení od klasických objízdných tras, které se stanoví v případě plánované uzavírky," vysvětluje ministr dopravy.
Nové značení pro objízdné trasy na českých dálnicích | Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Náhradní trasy budou vyznačeny hlavně kolem nejčastěji kolabujících nebo opravovaných úseků dálnic. Řidiče mají na rozdíl od navigací vést po komunikacích, které jsou pro dané druhy a intenzity dopravy vhodné a budou nasměrované tak, aby od jednoho exitu dálnice mířily k následujícímu.
"Nově zaváděné značení náhradních tras bude určeno primárně pro osobní automobily. Nákladní automobily budou moci náhradní trasu využít jen v případě, kdy se na této trase nebude vyskytovat žádné hmotnostní, výškové, šířkové ani jiné omezení, které by se vztahovalo k vozidlu, jehož řidič hodlá náhradní trasu použít," upřesňuje Alena Mühl z tiskového oboru ministerstva.
Méně značek na silnicích
Další změnou je snížení počtu směrových značek, které vedou řidiče k nejbližším obcím a upřesňují i vzdálenost obce od daného místa.
Dosud byly takové značky umístěny většinou po pravé straně každé větve křižovatky. Ministerstvo jich chce méně. "To zlepší přehlednost a uživatelskou přívětivost, protože například na krátkých úsecích pozemní komunikace mezi dvěma křižovatkami už nebude nutné umisťovat několik značek a směrové rozcestníky bude možné instalovat ve vhodných případech až za křižovatku, jak je tomu například v Německu," slibuje si od změny ministerstvo dopravy.
Snižování počtu dopravních značek se může dotknout i v směrových dopravních značek pro cyklisty. "Nejen, že se tím zjednoduší orientace cyklistů, ale snížením počtu konstrukcí se sníží také riziko případného střetu cyklistů s pevnou překážkou," vysvětluje úřad.
Jiné značení jednosměrek
Novela vyhlášky také upravuje označení jednosměrných komunikací s povoleným protisměrným provozem cyklistů ve městech. A také zjednodušuje značení slepých komunikací.
Značení jednosměrek a slepých komunikací | Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
"Tyto změny mají za cíl zvýšit bezpečnost a přehlednost pro všechny účastníky silničního provozu, včetně cyklistů. Dalším benefitem je úspora, kdy se ušetří za dodatkové tabulky. Nové značení bude postupně osazované v rámci pravidelné výměny dopravních značek. Opět vycházíme z dobré zahraniční praxe," dodává ministr Kupka.
Staré a nové značení jednosměrek s povolenou jízdou cyklistů v protisměru | Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Nízkoemisní zóny
Další změna se týká opět hlavně měst – značky pro případné nízkoemisní zóny už nebudou zobrazovat emisní plakety.
Označení nízkoemisních zón | Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
Je to reakce na novelu zákona o ochraně ovzduší, která nově definuje zavádění nízkoemisních zón a nahrazuje nalepovací papírové emisní plakety elektronickým systémem.
Problematické tatraktory
Změna zákona řeší také provoz takzvaných tatraktorů, tedy papírových kříženců nákladních aut a traktorů. Jde o náklaďáky, které mohly být registrované jako traktory a paradoxně tak pro ně neplatila stejná pravidla jako pro jiné těžké náklaďák.
Neplatil pro ně zákaz vjezdu, jezdily po dálnicích kdykoliv a bez mýta, řídit je mohli už sedmnáctiletí. Tomu je teď konec – na řízení tohoto typu vozidla se vztahují stejná pravidla jako pro řidiče nákladních vozidel.
A v souvislosti s úpravou zákona bylo nutné upravit i význam a využití dopravní značky B4, tedy zákazu vjezdu nákladních automobilů. Tak, aby pro řidiče tatraktorů platila stejná pravidla jako pro řidiče standardních náklaďáků.
Zákaz vjezdu nákladních automobilů | Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR
"Jedná se o vozidla konstrukčně vycházející z nákladních vozidel a v kontextu zákazové značky je žádoucí, aby pro ně platila stejná restrikce jako pro standardní nákladní automobily. Význam dopravní značky B6 "Zákaz vjezdu traktorů" zůstává nezměněn a na takzvané tatraktory se vztahuje taktéž," vysvětluje Alena Mühl.
Novela vyhlášky také odstraňuje některé legislativně technické nedostatky a sjednocuje terminologii s platnými zákony. Přidává třeba možnost oranžové barvy na semaforech pro cyklisty a pro chodce, definuje značení čerpacích stanic na vodík nebo nabíječek pro nákladní elekromobily a podobně.
vak, TN.cz