Americké stíhačky F-35 jsou jako ze sci-fi. Do pár let je bude mít i Česko

před 4 hodinami 1

Na projektu stíhaček F-35 se budou podílet i české firmy. Letouny páté generace od americké společnosti Lockheed Martin by měly v Česku podle smlouvy přistát v roce 2035, a nahradí tak dvě dekády staré gripeny.

Stíhačky F-35 disponují technologiemi, které připomínají sci-fi. Pokročilé senzory, téměř dokonalá neviditelnost pro nepřátelské radary a supermoderní vybavení kokpitu. Křídla letadla jsou sice větší a dvakrát těžší, než mají obratné gripeny, unese toho však více, a díky speciálním materiálům navíc dokážou letouny nepozorovaně pronikat na nepřátelská území. Podle některých odhadů je radarová stopa 13tunového stroje srovnatelná s velikostí golfového míčku.

Pomyslným mozkem všech systémů je kokpit pro jednoho pilota. Ten má k dispozici speciální helmu, která mu dění na bojišti promítá v úhlu 360 stupňů. Její cena se odhaduje kolem více než 8 milionů korun.

Pokročilými senzory pak informace sdílí třeba i se spojeneckými silami NATO, které mohou být až stovky kilometrů daleko. Letoun dokáže během tří až čtyř minut natankovat až čtyři tuny paliva přímo ve vzduchu.

​Konstruktérům se podařilo vyvinout nejvýkonnější jednoproudový motor, který je zároveň jen velmi obtížně zachytitelný tepelnými senzory. Jedna verze letounu pro námořnictvo navíc dokáže startovat kolmo.

F35A dokáže unést více arzenálu než Gripen. Vybaveny jsou např. dálkově naváděnými raketami vzduch–vzduch nebo vzduch–země, které má ve výzbroji i Armáda České republiky (AČR). To jsou jen některé z dostupných informací, většina jich je přísně tajná.

Vláda nákup 24 amerických momentálně nejmodernějších stíhaček páté generace odsouhlasila v září 2023. "Obrana a bezpečnost není levná. Pokud má být efektivní, tak do ní musíme investovat. Do roku 2034 celkem za letouny, munici, simulátory, výcvik a další položky zaplatíme zhruba 106 miliard korun," uvedla ministryně obrany Jana Černochová (ODS).

Nejde ale jen o náklady na samotné stíhačky nebo simulátory. Česko musí nejpozději do roku 2031, kdy by se měly první stroje ocitnout na našem území, vycvičit piloty, proškolit letecký personál a především výrazně upravit infrastrukturu a logistiku. "Určitě by bylo dobré se připravit na hrozby, které vidíme v současnosti. Určitě máme velké mezery v zabezpečení základen proti útokům FPV dronů," poznamenal bezpečnostní analytik Milan Mikulecký.

​"Pro novou techniku samozřejmě budeme potřebovat vystavět komplex budov, které budou sloužit jak pilotům, tak technikům. Nejnáročnější a nejdůležitější pro tuhle výstavbu bude systém zabezpečení, protože bezpečnost u těchto systémů a obzvlášť u F-35 je velmi citlivá záležitost," upozornil bývalý velitel vzdušných sil AČR Petr Mikulenka.

Kvůli tomu by už na začátku příštího roku mělo projít významnou rekonstrukcí vojenské letiště v Čáslavi, kde budou mít nové stroje domovskou základnu. "Bude vybudovaná nová infrastruktura. Prakticky se bavíme o nových budovách letky, hangáru údržby," řekl velitel 21. základny taktického letectva Čáslav Jaroslav Tomaňa.

Kromě rozsáhlé rekonstrukce a výstavby nových budov dojde v Čáslavi také k prodloužení ranveje. Současná délka je 2 450 metrů, nově bude o 50 metrů delší. Na letiště se poté vejde jak 12 současných stíhaček Gripen, které bude armáda využívat ještě zhruba deset let, tak i 24 nových F-35.

​Letos už se začalo i s výcvikem prvních pilotů. "Už našich osm vojáků bylo ve Spojených státech na prvních výcvikových kurzech, kdy se seznamovali s letounem F-35. To je budoucnost, která je před námi," sdělila Černochová.

Tuto skupinu tvořili hlavně piloti z Čáslavi a zástupci projektového týmu F-35. Pilotů, kteří budou létat na nových strojích, bude armáda potřebovat přes třicet. "Bude to mix těch úplně nových pilotů s těmi stávajícími piloty, kteří létají s gripeny," prozradil první zástupce náčelníka Generálního štábu AČR Miroslav Hlaváč. S F-35 se počítá nejméně do roku 2069.

jal, TN.cz

Read Entire Article