Škodovka zaspala s elektromobily. Teď z toho naopak těží, říkají ekonomové

před 1 měsícem 2

Krize německého automobilového průmyslu táhne českou ekonomiku dolů. Důvodem je především to, že tamní automobilky odebírají řadu součástek z Česka. Problémy má Volkswagen, který kvůli rekordním ztrátám už dokonce omezuje provoz. To by se ale nemělo dotknout české Škodovky, která spadá pod tento německý koncern.

Ještě nedávno se mohlo zdát, že mladoboleslavský výrobce zaspal nejnovější automobilový vývoj. Teď ze svého pomalejšího nástupu na trh elektromobilů ale naopak těží, zatímco jeho německý vlastník se zmítá v problémech.

"Samozřejmě to sledujeme, ale škodovka má svoje produkty, svoji růstovou strategii, takže nás se to přímo nedotýká. Škodě Auto se letos dařilo, máme historicky nejvyšší tržní podíl," říká Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto.

"Odhaduje se, že právě Volkswagen a Ford budou nejvíce zasaženy. U té Škodovky se předpokládá, že to zasažení na tom evropském trhu zas tak velké nebude," vysvětluje ekonom Petr Studnička.

"Škodovka patří k těm nejzdravějším částem Volkswagenu. Paradoxně díky tomu, že nestačila dostatečně nastoupit na tu vlnu elektrifikace vozového parku a dál se soustředila na výrobu spalovacích motorů. Ty teď mají před sebou pravděpodobně lepší budoucnost," dodává ekonom Petr Bartoň.

Revize blížícího se unijního zákazu výroby spalovacích motorů je totiž na spadnutí, a povinný přechod na elektromobily se tak nejspíš oddálí, i když je stále zřejmě výhledově v plánu. Od ledna navíc automobilkám hrozí zpřísnění emisních limitů.

"Velkou nejistotou jsou emisní pokuty, které by hrozily v případě, že se nepodaří dosáhnout těch limitů CO2. Na současném trhu, kdy se nedaří zvednout růst prodeje elektrických vozů a ten zájem není takový, jaký se čekal, je nereálné, nebo reálné za velmi špatných finančních podmínek, těch limitů dosáhnout. Doufáme, že se podaří ten systém pokut pro rok 2025 přehodnotit a změnit," dodává Jahn.

Automobilový průmysl tvoří téměř deset procent českého hrubého domácího produktu a představuje pětinu českého exportu.

drz, TN.cz

Read Entire Article