Samořiditelná auta v Česku by mohla dostat zelenou. Ministerstvo ladí zákon

před 3 hodinami 1

Už jen krok zbývá k tomu, aby i po Česku mohla jezdit samořiditelná auta. Automobilky už mají prakticky všechno pro autonomní vozy připraveno. Za technikou ale zaostává legislativa. A právě na ní pracuje ministerstvo dopravy. Už od příštího roku u nás budou moci jezdit částečně autonomní vozidla. Zároveň ministerstvo chce, aby už v roce 2027 mohla jezdit auta úplně bez řidiče.

Začne vykonávat samotný parkovací manévr a už samo točí volantem. Bez problémů samo zaparkuje, udrží vůz v jízdních pruzích nebo automaticky zabrzdí. Počítače v autech dokážou tahle kouzla už řadu let.

"V autě není řidič, já jsem ale povinen stále být nedaleko a dohlížet na to, že nedochází k žádné neočekávané kolizi," popsal produktový a marketingový ředitel Hyundai Marek Trešl. Autem si můžete vyjet z parkovacího místa, aniž byste v něm seděli. A to za pomoci klíčku.

"Dnes už je standardem pro každý prodaný, nově zaregistrovaný vůz od loňského léta, že součástí vozu musí být asistent pro hlídání dopravního značení a překročení rychlosti," vysvětlil vedoucí provozovny Autobond Group Praha Filip Brejša. Převzít řízení úplně ale počítačové systémy zatím nemůžou.

Technologický pokrok brzdí chybějící legislativa. Sundat ruce z volantu budou moct šoféři na některých dálnicích od příštího roku. Legislativa umožní provoz autonomních vozidel třetí úrovně. Ta umí sama zrychlovat, brzdit, zatáčet i měnit jízdní pruhy.

"Pro český průmysl a pro naše partnery je teď opravdu důležité v tomto směru spolupracovat na dalším kroku, a to je úroveň čtyři a pět, což už je plně automatizované vozidlo," vysvětlil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

​To už se obejde bez řidiče a nemusí mít dokonce volant ani pedály. "Teď v rámci memoranda mezi autoprůmyslem a ministerstvem dopravy se bude připravovat ta legislativa právě pro ty nejpokročilejší level čtyři, level pět, takže věřím, že někdy po roce 2027 a dál se s tím budeme moct setkat i v praxi," okomentoval ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

I odborníci ale upozorňují na to, že technologie založené na kameře a radaru mají limity. "Jsou pro ně stále omezující situace jako je hustý déšť, husté sněžení nebo například mlha. V těchto případech stále musí převzít kontrolu nad vozem řidič," řekl Trešl. Pokrok jde ale kupředu.

kh, TN.cz

Read Entire Article